Care dashboard moet zorg naar hoger plan tillen

do 14 februari 2019 - 12:15
Senior-oud-zorg
Management
Nieuws

Zetacom heeft een care-dashboard ontwikkeld waarmee zorgprocessen beter aangestuurd kunnen worden. Het dashboard maakt gebruik van data afkomstig uit slimme sensors en camera's. De system integrator stelt dat deze visualisatie van feitelijke gegevens locatiemanagers en teamleiders een beter inzicht biedt in de zorgoproepen van cliënten en reacties van medewerkers hierop.

De jongste generatie leefcirkelbewaking bevat naast sensoren en/of camera’s ook slimme software die meldingen analyseert, onder meer op basis van het gedrag van een cliënt. Zo worden loze alarmen voorkomen en krijgt het zorgpersoneel meteen goed zicht op de situatie van de cliënt bij een melding, stelt Zetacom-CEO Dick Dompeling in het eerstvolgende nummer van ICT&health, dat 19 februari in de zorg verschijnt.

Managementinformatie

“Het personeel op de werkvloer blijkt baat te hebben bij dit soort oplossingen”, aldus Dompeling. “Maar ook op managementniveau zijn de gegevens uit deze systemen waardevol." De hoeveelheid data is te veel om direct uit een smart sensoring-oplossing te halen. Reden voor Zetacom om samen met een klant een care dashboard in te richten, dat gegevens uit deze systemen verwerkt tot managementinformatie.

Om tot bruikbare informatie te komen, heeft Zetacom scenario’s ontwikkeld die ongestructureerde data uit sensoring-systemen samenvoegen en interpreteren. Zo’n scenario berekent bijvoorbeeld hoe lang een bewoner heeft moeten wachten door de tijd te meten tussen het moment dat de zorgoproep is gedaan en het moment waarop de zorgmedewerker de kamer binnengaat.

Op het care dasboard wordt visueel weergegeven wat er met de zorgoproepen gebeurt, voegt commercieel directeur Erik Rieken toe. “Je kunt exact zien hoeveel zorgoproepen er zijn geweest en waar en wanneer die plaatsvonden.” Zo toont het dashboard voor een bepaalde periode het aantal oproepen per locatie, etage of kamer. Ook is zichtbaar hoe lang een bewoner na een oproep op zorg heeft moeten wachten, om na te kunnen gaan wanneer op tijd zorg is verleend en wanneer niet.

Geen controle

De managementinformatie die Zetacom genereert, is volgens Dompeling niet bedoeld als controle op de zorgmedewerkers. “Het dashboard is niet opgezet om mensen ergens op af te rekenen, maar om samen te kijken naar waarom de werkzaamheden op een bepaalde manier zijn gedaan. Daar komt van alles uit. Medewerkers die niet snappen hoe een oplossing werkt, medewerkers die te druk zijn en niet toekomen aan hun taak, een verkeerde planning van het personeel."

Momenteel is één zorgsysteem op het care dashboard aangesloten, maar Zetacom wil de komende tijd ook andere oplossingen ontsluiten in de rapportage. “Het dashboard is niet systeemgebonden, je kunt elk zorgsysteem aan deze database koppelen”, zegt Rieken.

Lees in de aankomende editie ICT&health hoe zorginstellingen waardevolle managementinformatie uit data kunnen halen die smart sensors en camera's in zorginstellingen produceren. En hoe zij daarmee hun voordeel kunnen doen!