Chatbots kunnen jongeren met een depressie helpen

di 25 juli 2017 - 08:33
Nieuws

Chatbots kunnen jongeren met depressies helpen. Met die insteek ging de door jongerenblad 7 Days geïnterviewde studente Lisa onderzoek uitvoeren voor haar studie Communication Multimedia Design. Uit het onderzoek bleek dat chatbots in theorie ingezet kunnen worden om te communiceren met depressieve jongeren, maar dat er nog wel wat stappen gezet moeten worden voordat het zo ver is.

Mensen, jongeren meer dan gemiddeld, zitten continue op messaging apps. Er wordt getinderd, ge-Whatsappt, men gebruiken Instagram- en Facebookmessenger. Dat viel Lisa op, zo stelt ze in 7Days. “Daarnaast zag ik in de media steeds meer aandacht voor depressie bij jongeren. Toen dacht ik: Zou het gebruik van messaging apps niet een oplossing kunnen bieden voor een depressie?”

De studente stelt bij zichzelf en bij haar vrienden te merken dat zij niet altijd even open zijn als ze niet lekker in hun vel zitten. “Zo stopte ik vorig jaar met mijn minor omdat het niet bij mij paste. Ik voelde me leeg, omdat ik letterlijk even stil kwam te staan. Daar praatte ik niet over met mijn vrienden.”

Anonimiteit chatbot doorbreekt taboe

Geen depressie weliswaar, maar wel een dip. “Maar hoewel iedereen weet hoe dat voelt, is het toch een taboe om te praten over negatieve gevoelens. Ik denk dat een chatbot dat zou kunnen doorbreken, doordat jongeren anoniem in gesprek gaan met zo’n chatbot.’

Deze chattende robots slaan alles op wat je zegt en kunnen daar later naar terugvragen. Ook kunnen ze doorvragen, en je testjes laten doen. Hierdoor kunnen ze in principe een psychisch probleem vaststellen en jongeren helpen met het zoeken naar passende hulp.

De chatbot zou in theorie dus een goed hulpmiddel zijn voor jongeren die wachten op een ggz-behandeling. Er zijn lange wachtlijsten voor deze jongeren, stelt Lisa. “Hebben ze eindelijk hulp gezocht, moeten ze wachten. Een chatbot kan ondersteuning bieden tijdens het wachten door te vragen hoe het gaat.”

###chatbotcharly###

Nadelen van een chatbot

Een chatbot die depressieve jongeren helpt, heeft overigens ook nadelen. Het blijft techniek. Een chatbot kan fouten maken. Zo is het heel moeilijk voor een chatbot om sarcasme te herkennen. Een persoon in real life snapt en ziet dat veel sneller.”

Verder zitten mensen met een depressie vaak in een sociaal isolement. Door naar een therapeut te gaan, zetten ze vaker stappen buitenshuis. Die mogelijkheid heb je met een chatbot niet. Nog een nadeel is het vluchtige karakter: een applicatie is zo verwijderd. Een chat kun je zo wegklikken.

Ook is het maar de vraag of mensen het fijn vinden om tegen chatbots te praten. Dat moet uit verder onderzoek blijken. Lisa hierover: “Ik denk niet dat ze depressie kunnen oplossen, maar wel kunnen helpen bij het vaststellen, hulp zoeken en ondersteunen tijdens het wachten op juiste hulp.”


Hoe de zorg haar toekomst inricht? Duizenden zorgprofessionals ontdekken wat echt werkt en verzilveren kansen. Claim ook jouw ticket en ervaar het op het ICT&health World Conference 2025!