Search
Close this search box.
Search

Chatrobot Maya helpt na obesitas-chirurgie

Chatbot Maya wordt door het Maasstad Ziekenhuis ingezet om postoperatieve patiënten van de afdeling Bariatrie te begeleiden. Daarmee heeft het ziekenhuis de allereerste chatrobotapp die contact houdt met patiënten en ze monitort. Het gaat hier om een pilot, waarbij bekeken wordt of Maya de patiënten daadwerkelijk ondersteunt en of de werkdruk dankzij deze applicatie kan worden verlaagd.

Patiënten met ernstig overgewicht worden ná een operatie in het Maasstad Ziekenhuis begeleidt door Maya, een chatrobotapp. Met deze app kunnen patiënten overal en op elk moment vragen stellen. Het algoritme voor de chatbot is geschreven door Michaël Roodzant, verpleegkundig specialist Bariatrie en Wouter Roosink, physician assistant Bariatrie.

In de app staat een  gepersonaliseerde vragenlijst, waardoor Chatbot Maya tijdens de nazorgperiode op vaste tijdstippen automatisch contact opneemt met de patiënt. Aan de hand van de door de patiënt geformuleerde antwoorden, vormt Maya een beeld van het herstel van de patiënt. Deze beeldvorming wordt automatisch verwerkt in HiX, het elektronisch patiëntendossier dat gebruikt wordt in het Maasstad Ziekenhuis. 

Maya geeft alert in HiX

Wanneer uit de antwoorden op de vragen blijkt dat het niet goed gaat met de patiënt, brengt de chatrobot de patiënt in contact met de hoofdbehandelaar. Betreffende arts ontvangt van Maya een alert in HiX en kan daar zien op welk gebied de patiënt meer ondersteuning nodig heeft. Er wordt vervolgens met de patiënt telefonisch contact opgenomen. Maya vraagt hiernaast sowieso standaard aan het eind van elk chatgesprek of de patiënt behoefte heeft aan contact met een verpleegkundige. Bij een bevestigend antwoord, neemt de verpleegkundige contact zo snel mogelijk contact op met de patiënt.

Soorten chatrobots

Het inzetten van een chatrobot voor nazorg is volgens het Maasstad Ziekenhuis een primeur. Wel wordt er op meerdere plekken druk gewerkt aan nieuwe slimme AI-gestuurde chatrobots zoals bij Med-PaLM, waar een medische AI-chatbot is getraind op zeven datasets voor het beantwoorden van zorggerelateerde vragen van zowel zorgprofessionals als patiënten.

Chatbots die antwoord geven op meer generieke vragen zijn, in tegenstelling tot dit soort ‘medisch gerichte’ bots, tegenwoordig al de gewoonste zaak van de wereld. Zo zet bijvoorbeeld Amsterdam  UMC een website in met de zogenaamde ‘conversationele chatbot-technologie’: een WhatsApp-achtige conversatie.

Het gaat volgens het ziekenhuis  om antwoorden op veel gestelde vragen zoals: kun je pinnen in Amsterdam UMC? Mag ik bij mijn kind blijven slapen? Wat moet ik meenemen naar mijn eerste afspraak? Op de conversationele website geeft een chatbot bezoekers meteen antwoord op deze vragen. Ook zetten zorgverzekeraars zoals  DSW en VGZ steeds vaker chatbots in om mensen te helpen met eenvoudige niet-medische vragen.

Peter icthealth

ICT&health World Conference 2024

Ervaar de toekomst van de gezondheidszorg tijdens de ICT&health World Conference van 14-16 mei 2024! Claim alvast jouw ticket en dompel je onder in baanbrekende technologieën en innovatieve oplossingen. Ga in gesprek met collega-experts en verken de kracht van wereldwijde samenwerkingen.

Deel dit artikel!

Lees ook
AI
Hoe AI urologische problemen bij baby’s voorspelt
acute zorg
Zorgsector pleit in kamerbrief voor betere databeschikbaarheid
Datalek Zuyderland
Datalek bij Zuyderland Medisch Centrum
verpleegkundige
1 op 5 zorgmedewerkers wil zonder ICT werken  
Parkinson Punt Zuyd
Website Parkinson Punt Zuyd gelanceerd
Narcolepsie
Nieuwe app voor brede behandelaanpak narcolepsie
Zorgorganisatie ZuidOostZorg pioniert in haar verpleegklinieken ondertussen al volop met de inzet van Medido medicijndispensers.
Verpleegklinieken pionieren succesvol met medicijndispensers
AI-opleiding
AI-opleiding voor medewerkers ETZ
zelfherstel
Zebravis onderzoek werpt nieuw licht op behandeling blindheid
Transparantie zorg
Politiek eist meer transparantie over kwaliteit van zorg
Volg jij ons al?