Connected care gaat niet alleen om het met elkaar verbinden van devices. Het gaat ook om patiënten meer regie over hun eigen zorg en behandeling te geven, meer motivatie om de zorg voor hun (chronische) ziekte of aandoening in eigen hand te nemen. Daarnaast gaat het om verbindingen leggen tussen en samenwerken met elk lid van een zorgteam, zoals zorgaanbieders, zorgverleners en medepatiënten.
Verder kan connected care zorgen voor vroegtijdige signalering van een verslechterende gezondheid, zodat zorgverlener op basis van verzamelde informatie in de juiste context de juiste zorg kunnen geven op het juiste moment. Dat stelt how Jeroen Tas, CEO Connected Care and Health Informatics, van Philips. Tas is een keynote speaker tijdens de eHealth Week, die van 8-10 juni gehouden wordt in Amsterdam.Volgens Tas kan technologie zoals IoT en cloud alleen slechts beperkt de noodzakelijke vernieuwing van de gezondheidszorg bieden. Zij hebben al wel een enorme impact op verbetering van zorg en behandeling, door gezondheidsdata beschikbaar te stellen en consumenten te betrekken bij preventie en beter worden.
Om alles te halen uit innovaties zoals binnen het concept connected care, moeten echter alle stakeholders binnen het ecosysteem van de gezondheidszorg samenwerken. Zo kan er een einde gemaakt worden aan de huidige fragmentatie van de zorg en kunnen mensen een geïntegreerde zorgervaring krijgen, meent Tas. Een gedeelde visie en change management zijn noodzakelijk om nieuwe methoden van gezondheidszorg te laten werken voor iedereen - van farmaceutische bedrijven tot en met patiënten .
Verandering is nodig
Tas stelt dat er een verandering nodig is om een gedeelde visie tot stand te laten komen. De huidige zorgmodellen richten zich vooral op het direct aanpakken van een ziekte of aandoening en niet op het promoten van gezondheid en een gezonde leefstijl. Er is weinig stimulans om preventieve zorg strategieën in te voeren of ziekenhuisopnames te voorkomen. Er is meer aandacht nodig voor interactie met patiënten en om hen te stimuleren de zorg voor zorg in eigen hand te nemen.Kortom, mensen en organisaties moeten samenwerken en aan cocreatie doen om de problemen op te lossen die de huidige gezondheidszorg plagen en om antwoorden te vinden die ehealth innovaties het meest nuttig maken. ‘Bij Philips betekent dit dat we het innovatieproces faciliteren door partijen zoals CEO’s, specialisten, verplegers, huisartsen en patiënten samen te brengen. We laten hen samenwerken met disciplines zoals ontwerpers, IT’ers en specialisten op het gebied van menselijk gedrag om tot een totaalbeeld te komen.’