Vodafone en Deloitte hebben vandaag aangekondigd dat de twee partijen nauw gaan samenwerken om de adoptie van e-health in Europa te versnellen. De partijen hebben daarvoor het Vodafone Center for Health opgericht. De samenwerking moet de toegang tot digitale, technologische oplossingen, zoals e-health en connected healthcare, verbreden. En daarnaast ook de oplossingen voor zowel patiënten als zorgprofessionals vereenvoudigen.
Het Center for Health is een virtueel centrum waar gewerkt wordt aan het breder toegankelijk maken van gezondheidszorg wanneer en op de plek dat mensen dat nodig hebben. Om dit te kunnen realiseren worden in het centrum Vodafone's connected healthcare oplossingen gecombineerd met Deloitte's ervaring op het gebied van gezondheidszorgadvies.
De strategische alliantie wordt in eerste instantie ingezet om de toegang en kwaliteit van zorg binnen Europa te verbeteren. Uiteindelijk hebben Vodafone en Deloitte de ambitie om hun samenwerking, en de impact van het Center for Health, wereldwijd uit te rollen.
Connected healthcare
Recent onderzoek van het Vodafone Institute heeft uitgewezen dat 92 procent van de ondervraagde Europese burgers vindt dat de gezondheidssector dringend steun nodig heeft via de Recovery and Resilience Facility(RRF) van de EU. Vodafone en Deloitte kunnen in het Center for Health ervoor zorgen dat deze ondersteuning versneld wordt. Onder meer door innovatie en de verbeterde digitalisering van de gezondheidszorg in ziekenhuizen, in de samenleving en thuis. Digitalisering is een belangrijk doel voor de EU en veel regeringen.
Het zal geen verrassing zijn dat ook hier de corona pandemie een rol gespeeld heeft om het belang van connectiviteit voor de toegang tot gezondheidszorg te benadrukken. Tijdens de pandemie werd eens te meer duidelijk dat technologie gebruikt kan worden om de levering van zorgdiensten efficiënter te maken voor zorgverleners en inclusiever voor patiënten.
“De pandemie heeft de ongelijkheid in onze samenleving vergroot en de zorgverlening is niet zo toegankelijk of inclusief als zou moeten. Daar willen we verandering in brengen en technologie zal een cruciale rol spelen. In de komende twee decennia zal de gezondheidszorg zoals we die kennen volledig worden getransformeerd, met digitale en verbonden zorgoplossingen die nieuwe en efficiëntere manieren bieden om patiënten te diagnosticeren, behandelen en ondersteunen", zegt Richard Houston, CEO van Deloitte Noord- en Zuid-Europa.
“De digitalisering is binnen de zorg op weg het nieuwe normaal te worden, zowel voor patiënten als (zorg)professionals. Het gaat een belangrijke bijdrage leveren aan de toegankelijkheid en duurzaamheid van de zorg nu en in de toekomst”, aldus Lucien Engelen, Global Strategic Healthcare Innovation Advisor Erasmus MC, Laurentius MC en HIMSS.
20 miljoen healthcare apparaten
Op dit moment zorgt Vodafone wereldwijd al voor de verbinding van meer dan 20 miljoen healthcare apparaten met de zorgsector. Daarvoor worden netwerk technologieën ingezet als IoT, AI, 5G en Edge Computing. In Düsseldorf bouwen Vodafone en Universitätsklinikum Düsseldorf (UKD) in het academisch ziekenhuis Europa's eerste 5G-campusnetwerk.
“Deze strategische alliantie zal fungeren als een versneller van digitale oplossingen om de transformatie van gezondheidszorgdiensten te ondersteunen en de samenlevingen die we bedienen te helpen. Als digitale enabler willen we de technologie en platforms van Vodafone, in combinatie met Deloitte's diepgaande sectorervaring, inzetten om de digitalisering van ziekenhuizen, telegeneeskunde, virtuele medische consultaties en oplossingen op afstand te ondersteunen. Terwijl overheden sterker terugbouwen, zal Vodafone er zijn om hun ambitie mogelijk te maken”, aldus Nick Read, CEO van Vodafone Group.