Een van de uitdagingen die de coronacrisis met zich meebracht was het opschalen van de capaciteit van COVID-19 tests. In opdracht van de overheid is daarvoor het centraal IT-platform CoronIT opgezet waar op korte termijn alle testlaboratoria aangesloten moesten worden. Met medewerking van MIPS, leverancier van de LIS-oplossing 'GLIMS' voor microbiologielaboratoria, zijn alle 12 testlaboratoria van de GGD's op het CoronIT-platform aangesloten. De komende weken volgen nog minimaal 15 andere laboratoria.
Sinds begin juni kan iedereen in Nederland die coronavirus klachten heeft zich bij een GGD testlocatie laten testen op COVID-19. De uitslag van die test wordt binnen 48 uur bekendgemaakt. De afgenomen testmonsters worden daarvoor onderzocht in een microbiologielab. Het vergroten van de testcapaciteit is daarvoor van groot belang.
Testcapaciteit verhogen
Het CoronIT-platform is opgezet om het screeningsproces van de testlaboratoria te ondersteunen. Op dit moment zijn alle 12 GGD testlabs aangesloten op het platform. Om de testcapaciteit verder te vergroten, wanneer de GGD labs hun limiet bereikt hebben, worden de komende weken nog 15 testlaboratoria op het CoronIT-platform aangesloten.
Via het platform word data uitgewisseld met de laboratoriuminformatiesystemen (LIS) van de labs. De software en ondersteuning om GLIMS LIS met CoronIT te laten communiceren werd geleverd door MIPS; een order- en rapportagekoppeling. Hiermee kunnen de labs snel elektronische orders ontvangen voor COVID-19 analyses en de uitslagen terugsturen naar de GGD’s.
Snel en duurzaam
De snelheid waarmee de GGD labs aan het CoronIT-platform gekoppeld zijn heeft indruk gemaakt. “Als projectleider voor de lab-koppeling wil ik de snelheid benadrukken waarmee alles opgepakt werd,” aldus Laurens Groenewegen, Informatie Architect bij GGD Amsterdam.
“Op 10 april kregen we het verzoek om de lancering van het CoronIT platform te ondersteunen. Er werd onmiddellijk een speciale MIPS-taskforce opgericht om een snelle implementatie mogelijk te maken. We stelden ook een inrichtingshandleiding samen voor onze klanten, waarmee ze hun GLIMS-systeem zélf kunnen configureren om elektronische berichten uit te wisselen met de software van de GGD’s", zegt Patrick van den Brink, Customer Services Manager van MIPS.
“Samen met de andere partijen die betrokken zijn bij dit project hebben we ook een duurzame constructie gecreëerd. Sommige van onze klanten hebben nu al laten weten dat ze onze oplossing willen behouden, zodat ze die direct kunnen inzetten bij eventuele nieuwe uitbraken in de toekomst", zo vervolgt van den Brink van MIPS.