CWZ biedt informatiefolders voortaan via patiëntportaal aan

do 23 mei 2019 - 07:57
Laptop-man-2
Digitalisering
Nieuws

Het Nijmeegse ziekenhuis CWZ heeft de functies van het patiëntportaal verder uitgebreid. Gebruikers van het portaal kunnen sinds kort via MijnCWZ digitaal folders bekijken die de zorgverlener voor hen heeft klaargezet. Het CWZ denkt dat dit ertoe bijdraagt dat mensen beter kunnen meebeslissen over hun behandeltraject. Zij dienen hiervoor over alle relevante informatie te beschikken. Vorig jaar voegde het ziekenhuis al onder meer de optie van een e-consult via het portaal toe.

Overigens worden patiënten er niet toe gedwongen om folderinformatie voortaan digitaal te bekijken, benadrukt het CWZ. De betrokken zorgverlener vraagt vooraf of een patiënt de folder met informatie over aandoening, onderzoek of behandeling digitaal wil of op papier. Wie kiest voor digitaal, kan vervolgens via het nieuwe tabblad ‘Patiëntfolders’ de folders bekijken.

Altijd overal toegang tot folders

Het CWZ stelt dat het digitale aanbod van folders een aantal duidelijke voordelen heeft, zoals:

  • Altijd en overal online toegang tot de actuele informatie.
  • Steeds meer patiënten hebben een voorkeur voor digitale informatie.
  • De folder raakt niet zoek, hij is altijd terug te vinden in MijnCWZ.
  • De patiënt kan thuis alles rustig nalezen.

De toegang tot digitale folders via patiëntportaal MijnCWZ is volgens het CWZ een voorbeeld van de ambitie om patiënten te betrekken bij hun zorg. Een betrokken patiënt betekent in dit kader: mensen helpen om de regie te nemen, begrijpelijke informatie geven en samen beslissen over de zorg die het beste bij hen past.

Groeiend gebruik patiëntportaal

Bijna één op de vijf patiënten van het Nijmeegse CWZ gebruikt inmiddels het patiëntportaal, zo liet het ziekenhuis afgelopen februari weten. In het in 2017 geïntroduceerde portaal kunnen patiënten grote delen van hun medisch dossier digitaal inzien. Sinds de introductie is er al 100.000 keer in gekeken.

Via MijnCWZ kunnen patiënten zich beter informeren en voorbereiden op hun afspraak met de arts in het ziekenhuis. Of zij kunnen na afloop thuis alles nog eens rustig nalezen, zoals behandelverslagen of brieven aan de huisarts. Verder kunnen patiënten beter samen beslissen met hun arts. Dit past dan weer bij het breed gedeelde streven om patiënten en artsen gelijkwaardiger de behandeling in te laten vullen.

Toevoeging e-consult

Het CWZ heeft halverwege vorig jaar aan zijn patiëntenportaal MijnCWZ de mogelijkheid toegevoegd van het e-consult. Dat moet patiënten een extra middel geven om met hun behandelaar te communiceren. Op termijn kan het e-consult ook voor zorg-op-afstand ingezet worden bij chronische patiënten.

Het e-consult is vooral handig voor vragen die patiënten nu per telefoon stellen en die geen spoed betreffen. De optie wordt al zo’n 150 maal per maand gebruikt.