CWZ komt met app die wachttijd moet veraangenamen

26 juni 2018
ENJOJ_APP
Apps
Nieuws

Het Nijmeegse CWZ (Canisius Wilhelmina Ziekenhuis) gaat tot eind 2018 een gratis app aanbieden waarmee bezoekers hun wachttijd kunnen veraangenamen. De app is afkomstig van startup Enjoj Software, dat volgens eigen zeggen al 12.000 gemeenten, bedrijven en andere organisaties aan zich zou hebben verbonden.

De Enjoj-app moet het soms lange wachten in een ziekenhuis plezieriger maken door patiënten en bezoekers gratis toegang te bieden tot betaalde tijdschriften, spelletjes en video’s. Het CWZ bepaalt na de pilot of het doorgaat met het aanbieden van de app. daarvoor vraagt het gebruikers om via een korte online vragenlijst aan te geven wat zij van Enjoj vinden.

Beter communiceren, afleiding bieden

Thijs Kennes (Enjoj software) is de bedenker van Enjoj. Na een zwaar auto-ongeluk moest hij maanden revalideren. Tijdens zijn verblijf in het revalidatiecentrum ervaarde hij een gebrek aan informatie en afleiding. Daarom maakte hij het na zijn herstel tot zijn ambitie om mensen beter te informeren, met hen te communiceren en afleiding te bieden. In eerste instantie mikte Kennes op zorginstellingen die een digitale verbinding met hun doelgroep willen realiseren. Daarna heeft hij zijn blikveld verbreed. Er zouden organisaties van elke omvang, van stukadoors tot en met multinationals, in het klantenbestand zitten. Dagelijks helpt Enjoj volgens de aanbieder van de app inmiddels tienduizenden mensen om hun wachttijd aangenamer in te vullen.

Enjoj-app verder doorontwikkeld

De app zelf is te gratis downloaden via de App Store of Google play. Daarnaast levert Enjoj via KwS Touch digitale touchscreens die al voorzien zijn van de Enjoj software. Voor ruim 12.000 afnemers wordt de Enjoj-app nu doorontwikkeld op basis van hetzelfde achterliggende platform. De bijbehorende apps gaan in de loop van 2018 live.

Vaker gebruik apps

Ziekenhuizen en andere zorginstellingen gebruiken steeds vaker apps om hun patiënten en bezoekers beter te informeren of om met hen te communiceren.
  • Een recent voorbeeld is een informatieve app die over het verblijf op een IC informeert van het Albert Schweitzer ziekenhuis. De app moet op termijn uitgebreid worden met andere behandeltrajecten.
  • Het Deventer ziekenhuis kwam begin dit jaar met een AllerGoGo-app die kinderen tussen de 7 en 16 jaar meer grip moet geven op hun hooikoorts. De app is het resultaat van een innovatiewedstrijd in het Deventer Ziekenhuis en ontwikkeld in samenwerking met Panton en de AppBakkers. De ontwikkeling is volgens het ziekenhuis een voorbeeld van co-creatie in de zorg.
  • In dezelfde maand kwam joint venture Sentean met een app waarmee ziekenhuispatiënten voortaan een reeks zaken regelen vanuit een enkele toepassing. Het gaat onder meer om het bestellen van maaltijden, maar ook het inzien van hun medische gegevens, het alarmeren van een verpleegkundige of het instellen van licht en temperatuur op de kamer.