De Zilverlijn: een luisterend oor voor eenzame ouderen

16 juli 2015
Zilverlijn-bus
Nieuws
In samenwerking met het Nationaal Ouderenfonds heeft het KPN Mooiste Contact Fonds daarom de Zilverlijn geïntroduceerd: ouderen die behoefte hebben aan sociaal contact worden door een vrijwilliger gebeld voor een goed gesprek. Mark Versteegen, manager KPN Mooiste Contact Fonds: ‘Veel ouderen hebben behoefte aan persoonlijke aandacht: een praatje, even samen met iemand lachen. Nederland kent zo’n 200.000 extreem eenzame ouderen. Dit zijn mensen die maximaal één keer in de vier weken sociaal contact hebben. Samen met het Nationaal Ouderenfonds wil het KPN Mooiste Contact Fonds iets doen aan dit grote maatschappelijke probleem.’ Luisterend oor Ouderen die prijs stellen op een telefoontje worden gebeld door een KPN-vrijwilliger vanuit de speciaal ingericht mobile callcenter: de Zilverlijn-bus. De Zilverlijn-bus wordt op verschillende KPN-locaties ingezet. Door deze aanpak kan een roulerende groep KPN-vrijwilligers meewerken aan dit initiatief. Volgens Versteegen is het vanzelfsprekend dat KPN met het Mooiste Contact Fonds sociaal contact wil bevorderen: ‘Al 130 jaar verbindt KPN mensen met elkaar via technologie. Contact leggen is voor ons niet meer dan logisch. Wij dragen graag ons steentje, ook voor ouderen die zich eenzaam voelen.’ De Zilverlijn is het pilotproject van het KPN Mooiste Contact Fonds in 2015. Ieder jaar kiest het bestuur van het fonds een project waarmee een maatschappelijk partner tijdelijk wordt ondersteund (met mensen, techniek en geld) om een project te realiseren. Zo werd eerder in samenwerking met ’s Heeren Loo Zorggroep onder de noemer JIP (Jouw Internet Portaal) een internetportaal gebouwd voor mensen met een  verstandelijke beperking. De jaarlijkse pilots worden gerealiseerd naast de 'vaste' projecten als KlasseContact en de Mooiste Contact Dagen in het Rijksmuseum en de Mooiste Contact diners rond de kerst. Meer informatie over het KPN Mooiste Contactfonds is hier te vinden.

Door innovation partner