Deloitte Digital gaf gisteren de aftrap van het driedaagse openingsfestival van The Garage in the Olympic Amsterdam; een fysieke plek waar klanten door middel van co-creatie geholpen worden om hun ambities tastbaar te maken, te experimenteren en tot implementeerbare oplossingen te komen. Deloitte richt zich met The Garage op de combinatie strategie, creatie en technologie. Tijdens de opening werd dieper ingegaan op innovatie, digitale oplossingen voor de zorgsector.
Voorafgaand aan enkele interactieve productpresentaties onder de noemer ‘The Future of Health’ spraken Lucien Engelen, oprichter van het REshape Center voor Healthcare Innovation in Nijmegen en 'Edge Fellow' bij Deloitte, en Gelle Klein Ikkink, programmadirecteur Innovatie en Zorgvernieuwing bij het ministerie van VWS, over het belang van technologie en co-creatie voor prangende vraagstukken zoals het personeelstekort en de vergrijzing.
Zo sprak Klein Ikkink over het feit dat marktwerking in de zorg de uitdagingen alleen niet kan aanpakken en dat daarom samenwerking essentieel is voor het creëren van duurzame oplossingen.
"De wereld digitaliseert. Patiënten verwachten dat óók van de zorg. We moeten voorkomen dat er een sociale disconnect tussen de zorg en de maatschappij gaat ontstaan. Je kunt een probleem alleen maar oplossen met 'the whole system in the room", zei Engelen.
‘Tastbaar maken ambities’
Deloitte opende The Garage omdat uit eigen onderzoek bleek dat dat organisaties zoals in de zorg de afgelopen jaren meer digitaal volwassen zijn geworden, maar nog steeds worstelen met het tastbaar maken van hun ambities en het implementeren van veranderingen. Al in 2017 tekende Deloitte Digital een overeenkomst voor zijn nieuwe Digital Garage in Building 1962.
Door middel van design gedreven sessies worden vernieuwende proposities, bedrijven, klant- en werknemer ervaringen, tastbare prototypes, en concrete transformatieplannen ontwikkeld. De 1670 vierkante meters in The Garage zijn voorzien van de nieuwste technologieën zodat tijdens 2-10 weken ter plekke aan innovaties kan worden gebouwd.
Vijf projecten
In totaal vijf projecten werden getoond die uit de koker komen van D5ZorgHelden, een project waarbinnen een multidisciplinair team van onder meer ontwerpers, onderzoekers en strategisch denkers werken aan oplossingen om het werk van zorgverleners, met name verpleegkundigen, te vergemakkelijken en aantrekkelijker te maken voor potentiële nieuwe aanwas.
De vijf projecten die aan bod kwamen:
- Clippy: een slim apparaatje dat zorgverleners bijstaat via het automatisch opnemen van gesprekken tussen bijvoorbeeld arts en patiënt. De oplossing belooft eenvoudige, contextuele en intuïtieve opname van gesproken data waardoor zorgverleners meer tijd overhouden voor kerntaken.
- MyCareView: moedigt patiënten aan een pro-actieve rol te gaan spelen bij het monitoren en organiseren van hun eigen gezondheid. De bedoeling is dat patiënten hun gehele zorgtraject vastleggen waardoor de kans op succesvol herstel groter zou moeten zijn. MyCareView stelt gebruikers in staat hun data te delen met anderen zoals familieleden.
- ProudToCare: wil de jongere generatie, met name scholieren in het middelbaar onderwijs, prikkelen om verpleegkundigen te ontlasten via het doen van eenvoudige werkzaamheden zoals huishoudelijke taken. Op deze manier kunnen jongeren op laagdrempelige wijze in aanraking komen met de zorgsector waardoor jongeren mogelijk sneller kiezen voor een baan in dit domein.
- OurSphere: biedt een community waarin verpleegkundigen ervaringen kunnen delen en elkaar kunnen ondersteunen. Via coaches of mentoren kunnen zij tevens hun vaardigheden ontwikkelen. Het is de bedoeling dat de coaches en mentoren dit op vrijwillige basis doen.
- CareHeroes: biedt collectieve ‘benefits’ en korting op producten en diensten ongeveer gelijk aan het model van Groupon. Hoe groter het collectief, des te beter de benefits en kortingen zijn. De ontwikkelaars wijzen op het onregelmatige leefritme van verpleegkundigen en de uitdagingen die dit in de privésfeer met zich mee kan brengen.