Deventer Ziekenhuis voert digitaal contact via BeterDichtbij in

30 september 2021
BeterDichtbij-direct-contact-met-eigen-arts3-002
Apps
Nieuws

Deventer Ziekenhuis is van start gegaan met communicatie-app BeterDichtbij. Patiënten van het Overijsselse ziekenhuis kunnen eenvoudig een vraag stellen en bijvoorbeeld een foto of bestand uitwisselen met hun zorgverlener(s). De afdelingen Reumatologie, Oncologie, Kindergeneeskunde en Medische Psychologie zijn de eerste die beginnen met BeterDichtbij. “Patiënten van andere ziekenhuizen waar deze app al in gebruik is, zijn erg enthousiast”, zegt gebruiker en reumatoloog in het Deventer Ziekenhuis Michiel Zandbelt.

Het Deventer Ziekenhuis is het 38ste ziekenhuis in Nederland waar met de BeterDichtbij-app gewerkt gaat worden. Vooralsnog op de poli’s reumatologie, kindergeneeskunde, medische psychologie en bij het Oncologisch Centrum. Het doel is dat uiteindelijk alle poli’s ermee gaan werken, vertelt Zandbelt.

“De app is bedoeld voor niet-spoedeisende vragen. Denk aan herhaalrecepten, of je een bepaald medicijn mag gebruiken in combinatie met een ander medicijn of als je een vraag hebt over je volgende poliafspraak. Of als je net één kleinigheid vergeten was te vragen bij het laatste ziekenhuisbezoek. Waar een patiënt voor dat soort vragen nu naar de poli moet bellen, kan dus straks ook de app worden gebruikt.”

Verkleinen afstand patiënt en arts

Eén van de redenen voor het inzetten van de app, is het verkleinen van de afstand tussen de patiënt en de zorgverlener. Een ander is om het telefoonverkeer met de poli te verminderen, zodat er geen wachttijden ontstaan. “De app-vragen die op een poli binnenkomen, worden verzameld door de poli-assistent”, licht Zandbelt toe. “Net als bij binnenkomende telefoongesprekken kan deze de vraag zelf beantwoorden of overdragen aan een verpleegkundige/consulent of de arts. Alle drie kunnen zij op tijden dat het hen uitkomt de app-vragen beantwoorden.”

Voor de patiënt geldt andersom hetzelfde. Hij of zij kan op elk moment, ook buiten kantooruren, een app-bericht verzenden. Het streven is om binnen drie werkdagen antwoord te geven. Het is niet zo dat de arts buiten kantooruren direct zal reageren. Bij app-berichten verzonden buiten kantooruren wordt de patiënt daar dan ook met een automatische melding op gewezen. Voor urgente situaties blijf de spoed de aangewezen route.

BeterDichtbij goede aanvulling

De BeterDichtbij-app is er voor patiënten die al op controle komen in het Deventer Ziekenhuis. Iedereen kan de app installeren, maar deze is pas te gebruiken nadat de patiënt door het ziekenhuis hiervoor uitgenodigd is. Voor het inzien van uitslagen of medisch dossier moet de patiënt nog altijd inloggen op patiëntenportaal MijnDZ. Zandbelt: “Maar via de app kunnen we de patiënt daar wel snel heen loodsen, bijvoorbeeld om een vragenlijst in te vullen. Zo vult het één het ander mooi aan.”

Steeds meer ziekenhuizen voeren de BeterDichtbij-app in of verbreden het gebruik ervan. Recent nog het Erasmus MC Sophia Kinderziekenhuis, het Bravis ziekenhuis en het BovenIJ ziekenhuis. In april begon Maastricht UMC+ met een pilot en in november 2020 was ZuidOostZorg de eerste VVT-organisatie die BeterDichtbij ging inzetten.