Patiënten van het Diakonessenhuis in Utrecht kunnen voortaan online direct de uitslagen van medische onderzoeken inzien. De gegevens zijn via het beveiligde patiëntportaal mijnDiak op hetzelfde moment beschikbaar voor patiënt én arts. Het Diakonessenhuis is naar eigen zeggen het eerste algemene ziekenhuis dat patiënten op deze manier inzage geeft in hun onderzoeksuitslagen.
Het UMC Utrecht zou volgens een persbericht van het Diakonessenhuis het enige andere Nederlandse ziekenhuis zijn waar arts en patiënt gelijktijdig inzage hebben in onderzoeksgegevens. Beide ziekenhuizen werken veel samen. Voor de groep patiënten die bij allebei de ziekenhuizen een portaal heeft, biedt het gemak dat beiden dezelfde inzagetermijn hanteren. Volgens onderzoek van Patiëntenfederatie Nederland heeft 22 procent van de patiënten toegang tot een patiëntenportaal. Een landelijke richtlijn stelt dat alle ziekenhuizen in 2019 een patiëntportaal moeten hebben.Online afstand verkleinen
Het direct beschikbaar stellen van de uitslagen van onderzoeken past goed bij de identiteit van het Diakonessenhuis. Voor het ziekenhuis is mijnDiak een logische stap op weg naar transparantie en inzicht in het zorgproces, zo stelt John Taks, voorzitter Raad van Bestuur: "Een ziekenhuis moet volgens ons niet te veel voor patiënten denken. Mensen nemen de hele dag zelf beslissingen over hun gezondheid. Ze kunnen ook over het inzien van onderzoeks- en lab-uitslagen prima zelf besluiten. De patiënten die dat willen, kunnen met de inzage vooraf hun gesprek met de medisch specialist beter voorbereiden. Wij willen graag dichtbij en naast onze patiënten staan. Met mijnDiak maken we nu ook online de afstand kleiner."Het Diakonessenhuis verwacht dat met name chronische patiënten veelvuldig gebruik zullen maken van mijnDiak. Juist deze groep heeft vaak al veel kennis over hun eigen gezondheid en zijn ervaren met het interpreteren van onderzoek resultaten. Ook laboratoriumonderzoek dat is aangevraagd door de huisarts en is uitgevoerd in het Diakonessenhuis, kan al na één of twee dagen door de patiënt zelf bekeken worden. Patiënten die incidenteel in het ziekenhuis komen, kunnen mijnDiak vooral goed gebruiken voor vragenlijsten en online afspraken maken. Dat kunnen ze voortaan vanuit huis doen, op het moment dat ze zelf uitkomt.
Patiënten hebben automatisch toegang tot mijnDiak, maar moeten wel DigiD met sms- verificatie hebben. Zo is de veiligheid van hun gegevens gegarandeerd. MijnDiak is in ontwikkeling. De mogelijkheden die het systeem nu biedt, zijn een start. In de komende jaren wordt het portaal verder ontwikkeld, aan de hand van wat patiënten belangrijk vinden. Samen met patiënten kan het ziekenhuis bijvoorbeeld nieuwe functionaliteiten toevoegen en de vormgeving en het gebruiksgemak optimaliseren.
60 procent patiënten wil portaal
Uit onderzoek van Patiëntenfederatie Nederland, gepubliceerd afgelopen augustus, bleek dat 60 procent van de patiënten het héél belangrijk vindt om over een patiënt(en)portaal te kunnen beschikken. Momenteel heeft 22 procent van de patiënten toegang tot een dergelijk portaal. Bij gebruik van een patiëntportaal gaat het om een aantal functionaliteiten. Patiënten willen inzicht in: laboratoriumuitslagen (91%), het medicatieoverzicht (86%), afspraken kunnen maken/bekijken (80%), mogelijkheden hebben voor een online consult met de specialist (78%).Het aantal ziekenhuizen met een patiëntportaal is tussen 2016 en 2017 met 28 procent gegroeid. Dat concludeerde kenniscentrum Nictiz in september op basis van eigen onderzoek.
Inmiddels beschikken 28 van de 80 ziekenhuizen met een eigen website over een patiëntportaal. De 80 onderzochte websites betreffen volgens Nictiz de hoofdwebsites van afzonderlijke ziekenhuisorganisaties, aangesloten bij de NVZ, NFU en STZ. In het onderzoek is onderscheid gemaakt tussen portalen met inzage in medische gegevens en portalen die gericht zijn op het maken van een online afspraak, eventueel aangevuld met andere functionaliteiten. Het aantal portalen dat medische gegevens laat zien, is 28. Wanneer daar de portalen gericht op afspraken maken aan toegevoegd worden, wordt het totaal 42.