Search
Close this search box.
Search

Digitaal aanbod steeds belangrijker bij keuze zorgverzekering

Op ieder moment per app, telefoon of mail advies vragen aan een medisch deskundige: een dergelijke vorm van zorg op afstand klinkt veel Nederlanders aantrekkelijk in de oren. Bij de keuze uit een vergelijkbaar aanbod van verschillende zorgverzekeraars speelt het aanbieden van digitale zorg dan ook een steeds belangrijkere rol. Dit blijkt uit representatief onderzoek van Medicinfo onder 1.012 Nederlanders.

Uit het onderzoek komt naar voren dat vooral de zogeheten ‘Gezonde actie nemende twijfelaars’ in hoge mate interesse hebben in zorg op afstand diensten. Je zou hen kunnen omschrijven als de ‘early adaptors’, mensen die snel met nieuwe ontwikkelingen meegaan. Het zijn de relatief hoger opgeleide Nederlanders die zaken graag 24/7 online regelen, een goede gezondheid hebben maar bij gezondheidsklachten toch snel willen weten wat er aan de hand is.

Daarnaast blijkt uit de resultaten dat het aanbieden van zorg op afstand vooral bij jongere consumenten doorslaggevend is; bijna 40 procent is tussen de 18 en 34 jaar oud. Verder valt op dat veel fulltimers en ouders met jonge kinderen een zorgpakket zouden kiezen met de mogelijkheid voor digitale zorg.

Keuze zorgverzekeraar

Als voorbeeld kregen de respondenten twee vormen van zorg op afstand voorgelegd; een dienst waarbij je online een huisarts kan raadplegen en een dienst waarbij je de mogelijkheid hebt om telefonisch advies te vragen aan een medisch specialist.

Wanneer iemand open staat voor zorg op afstand, zoals de Gezonde actie nemende twijfelaar, geeft 48% aan dat het aanbieden van dergelijke diensten doorslaggevend is bij de keuze voor een zorgverzekeraar. De belangrijkste redenen waarom ze hiervoor zouden kiezen zijn:

  • Gemakkelijk

Je kan alle dagen en avonden van de week, ook vanuit het buiteland, persoonlijk contact zoeken met een medisch deskundige via een appje of telefoontje.

  • Het bespaart tijd

Wanneer je twijfelt over een bezoek aan de huisarts kan het veel tijd besparen als een medisch deskundige op afstand kan helpen.

  • Laagdrempelige karakter

De drempel om een app te sturen of te bellen is laag, ook in het geval van zaken die lastig gevonden worden om te bespreken met de eigen huisarts.

maarten

ICT&health World Conference 2024

Ervaar de toekomst van de gezondheidszorg tijdens de ICT&health World Conference van 14-16 mei 2024! Claim alvast jouw ticket en dompel je onder in baanbrekende technologieën en innovatieve oplossingen. Ga in gesprek met collega-experts en verken de kracht van wereldwijde samenwerkingen.

Deel dit artikel!

Lees ook
AI
Hoe AI urologische problemen bij baby’s voorspelt
acute zorg
Zorgsector pleit in kamerbrief voor betere databeschikbaarheid
Datalek Zuyderland
Datalek bij Zuyderland Medisch Centrum
verpleegkundige
1 op 5 zorgmedewerkers wil zonder ICT werken  
Parkinson Punt Zuyd
Website Parkinson Punt Zuyd gelanceerd
Narcolepsie
Nieuwe app voor brede behandelaanpak narcolepsie
Zorgorganisatie ZuidOostZorg pioniert in haar verpleegklinieken ondertussen al volop met de inzet van Medido medicijndispensers.
Verpleegklinieken pionieren succesvol met medicijndispensers
AI-opleiding
AI-opleiding voor medewerkers ETZ
zelfherstel
Zebravis onderzoek werpt nieuw licht op behandeling blindheid
Transparantie zorg
Politiek eist meer transparantie over kwaliteit van zorg
Volg jij ons al?