In Zaanstreek-Waterland communiceren huisartsen, wijkverpleegkundigen en andere eerstelijnszorgverleners voortaan digitaal. Door frequent en snel overleg is in een van de deelnemende huisartsenpraktijken gemeten dat het aantal ziekenhuisopnames van kwetsbare ouderen met zo’n 48 procent is gedaald. Zilveren Kruis steunt en financiert dit Zaanse initiatief, zo schrijft koepelorganisatie Zorgverzekeraars Nederland.
De verschuiving van zorg van tweede naar de eerste lijn vraagt om samenwerking tussen verschillende zorgverleners. Dat is met name van belang voor thuiswonende ouderen die multidisciplinaire zorg ontvangen. Met dit in het achterhoofd begon een aantal huisartsen in de regio Purmerend in 2015 een pilot ‘Multidisciplinair Samenwerken rond Ouderenzorg’, waarin digitaal overleg centraal stond.
Digitaal overleg
Met name zorg voor kwetsbare ouderen vraagt om frequente afstemming tussen zorgverleners. De huisartsen in Purmerend besloten daarom gebruik te maken van een elektronisch gestructureerd patiëntenoverleg (eGPO). Doel was om de communicatie tussen hen en zorgverleners in het veld goed te laten verlopen en elkaar snel en gemakkelijk op de hoogte te brengen van wijzigingen in de gezondheid van de patiënt.
De pilot was een succes, stellen de deelnemers. Inmiddels doen 55 praktijkhoudende huisartsen in Zaanstreek-Waterland mee met deze vorm van multidisciplinair samenwerken. Dat is bijna de helft van alle praktijkhoudende huisartsen in de regio.
Zorgvraag beter in beeld
Omdat huisartsen eerder en beter in beeld hebben waar tijdig zorg nodig is, kunnen crisissituaties worden voorkomen of beperkt. Dat is voor patiënten prettig, maar zorgt eveneens voor minder druk op ziekenhuisbedden en drukt hoge ziekenhuiskosten. Uit de eerste resultaten gemeten bij Daan & Van Ardenne huisartsen in Purmerend, bleek dat er voor de start van de multidisciplinaire samenwerking in 2015 in totaal 96 75+ers werden opgenomen in het ziekenhuis. In 2016 waren dat er slechts 47.
Liesbeth Vos, huisarts te Purmerend en een van de initiatiefnemers, legt
in een persbericht van ZN uit dat de patiënt ook zelf invloed heeft op het zorgbehandelplan dat eerstelijnszorgverleners voor hen opstellen: “Dit systeem helpt ons om op een andere manier naar de patiënt te kijken en de patiënt bij de zorg te betrekken. Voordat we met de multidisciplinaire samenwerking aan de slag gaan, wordt er een zorgbehandelplan opgesteld. Hierin krijgt de patiënt de ruimte om aan te geven waar de behoefte ligt. Er wordt gevraagd welke problemen de oudere ervaart en welke problemen voor de patiënt prioriteit hebben.“
Weinig verlichting werkdruk
Digitalisering van zorg in de eerste lijn helpt overigens niet altijd bij een ander gewenst doel, namelijk verlichting van de werkdruk door toenemende vraag naar eerstelijns zorg. Dat bleek
begin dit jaar uit een proefschrift van Martine Huygens.
Zij stelde dat van de verwachting dat digitale toepassingen op basis van onder meer smartphones de toenemende druk op de eerstelijnszorg kunnen verlichten, in de praktijk nog weinig terecht komt. Een belangrijke oorzaak is dat er nog veel vraagstukken zijn over het nut en het grootschalig gebruik van e-health.
Openingsmanifestatie van de e-healthweek 2019
Meer weten over hoe, waarmee en met wie de zorg haar toekomst implementeert? Bezoek dan op 21 januari 2019 de jaarlijkse ICT&health Openingsmanifestatie van de e-healthweek. Entreekaarten zijn gratis, dus wacht niet te lang en meld u snel aan want op is op!