Verstoring van de markt door digitale bedrijfsmodellen werd geïntroduceerd door start-ups als Airbnb en Spotify. Zij gebruiken digitale technologieën, creëren nieuwe business en kunnen snel opschalen. Als gevolg hiervan veranderen traditionele markten in hoog tempo, ook de zorg.
Digitale leiders zijn in staat hun organisatie aan te passen aan deze ontwikkeling, schrijven Sander Ruiter en Eli Berkelmans (MMI Group) in een bijdrage in de recent verschenen zesde editie van ICT&health. Zorginstellingen kunnen volgens de twee auteurs van digitale leiders leren door te kijken hoe zij te werk gaan. Hun innovatiekracht is gebaseerd op zes bouwstenen.Digitale disruptie in zorg
Digitale disruptie is het sterkst aanwezig in sectoren waar het product of de service in hoge mate virtueel is geworden (muziek, boeken), of waar men gebruik maakt van bestaande infrastructuur (Airbnb, Uber). Maar het fenomeen duikt op in alle sectoren. Vandaar dat ook Apple, Amazon en Google zich melden op de zorgmarkt. Zij gebruiken digitale technologie om businessmodellen te veranderen en razendsnel op te schalen. Traditionele (zorg)organisaties moeten nu veel sterker inzetten op digitaal transformeren om daarin mee te gaan. Er zijn ook digitale leiders die hun bedrijfsmodellen baseren op de waarde van een platform. Zo creëert Philips een HealthSuite platform dat consumenten - en hun zorgaanbieders - helpt een compleet beeld van hun gezondheid te verkrijgen en de nodige acties te ondernemen. Kenmerken van deze platforms zijn dat ze snel miljoenen patiënten, apparaten en sensoren opschalen. Deze businessmodellen introduceren een exponentiële groei als gevolg van het netwerkeffect van digitale platforms.Zes bouwstenen
Bij digitale leiders is de digitale strategie opgelijnd met de algemene strategie. Voor start-ups is dat een no-brainer: digitaal is de kern van hun bedrijfsmodel. Voor complexe organisaties is het van belang om met een brede visie en een set van evenwichtige, concrete doelstellingen te voldoen aan de digitale ambitie. Zes bouwstenen helpen daarin focus aan te brengen en het innovatievermogen te vergroten.- Focus op patiënt/cliënt
- Stem processen af op waarde
- Werk met geïntegreerd ecosysteem
- Bereid organisatie voor op flexibiliteit
- Update technologie en data-analyse
- Investeer in cultuuromslag