Digitale zorg: wel bekend, te weinig toegepast

vr 3 februari 2017 - 14:56
Nieuws

Digitale zorg leeft wel als thema binnen de zorgsector zelf, maar het gebruik ervan door zorgmedewerkers is nog beperkt, zowel voor zichzelf als op het werk. Dat concludeert PGGM&CO, de ledenorganisatie van PGGM - met ruim 710.000 werknemers en oud-werknemers uit de sector zorg & welzijn.

Bijna 31.000 mensen werkten mee aan de peiling, die werd gehouden in het kader van de eerste Nederlandse e-healthweek. Van hen gaf 53 procent aan geen gebruik te maken van digitale zorg. 22 procent zegt digitale zorg als consument te gebruiken. Slechts 10 procent past digitale zorg toe in zijn of haar werk.

De meningen van de respondenten over digitale zorg zijn gematigd positief. Zo geeft 12 procent aan dat e-healthtoepassingen hen helpen bij het werk. 11 procent stelt dat zij als patiënt meer grip op hun situatie hebben dankzij de mogelijkheden van digitale zorg. 43 procent ervaart digitale zorg als prettig, mits het wordt gezien als aanvulling op de reguliere zorg. 28 procent heeft liever persoonlijk contact met de zorgverlener.

Online afspraken meest populair

Het maken van afspraken of het aanvragen van (herhaal)recepten zijn verreweg het meest populair als mogelijke toepassing binnen de digitale zorg. 61 procent van de respondenten  geeft aan hier gebruik van te willen maken.

Bijna de helft (47%)stelt dat zij online inzicht in het medisch dossier zou willen hebben. Ook hulp op afstand (via beeldscherm, chat of WhatsApp) scoort met 26 procent relatief hoog, aldus PGGM&Co. Daarnaast is er belangstelling voor online meetinstrumenten (23%) en apps voor de smartphone (20%).

Thema digitale zorg leeft

Dat het thema van digitale zorg/e-health ook leeft, blijkt volgens de peiling uit het feit dat 11 procent van de respondenten een open reactie bij de vragenlijst geeft. Veel mensen maken zich zorgen of er wel voldoende ruimte blijft voor persoonlijke contact ("Zorg is mensenwerk").

Anderen vrezen dat digitale zorg een nog grotere tweedeling binnen de maatschappij veroorzaakt, omdat kwetsbare ouderen de ontwikkelingen niet meer bij kunnen benen. Daarnaast vragen veel mensen zich af in hoeverre persoonlijke gegevens zijn beveiligd en of de privacy wel voldoende blijft gewaarborgd.

PGGM&CO, de ledenorganisatie van PGGM, heeft ruim 710.000 leden die werk(t)en in de sector zorg en welzijn. De coöperatie PGGM biedt institutionele klanten: vermogensbeheer, pensioenbeheer en bestuursadvisering. Op 31 december 2016 beheerde PGGM voor diverse pensioenfondsen een vermogen van EUR 205,8 miljard.