Search
Close this search box.
Search

Digitale zorg: wel bekend, te weinig toegepast

Digitale zorg leeft wel als thema binnen de zorgsector zelf, maar het gebruik ervan door zorgmedewerkers is nog beperkt, zowel voor zichzelf als op het werk. Dat concludeert PGGM&CO, de ledenorganisatie van PGGM - met ruim 710.000 werknemers en oud-werknemers uit de sector zorg & welzijn.

Bijna 31.000 mensen werkten mee aan de peiling, die werd gehouden in het kader van de eerste Nederlandse e-healthweek. Van hen gaf 53 procent aan geen gebruik te maken van digitale zorg. 22 procent zegt digitale zorg als consument te gebruiken. Slechts 10 procent past digitale zorg toe in zijn of haar werk.

De meningen van de respondenten over digitale zorg zijn gematigd positief. Zo geeft 12 procent aan dat e-healthtoepassingen hen helpen bij het werk. 11 procent stelt dat zij als patiënt meer grip op hun situatie hebben dankzij de mogelijkheden van digitale zorg. 43 procent ervaart digitale zorg als prettig, mits het wordt gezien als aanvulling op de reguliere zorg. 28 procent heeft liever persoonlijk contact met de zorgverlener.

Online afspraken meest populair

Het maken van afspraken of het aanvragen van (herhaal)recepten zijn verreweg het meest populair als mogelijke toepassing binnen de digitale zorg. 61 procent van de respondenten  geeft aan hier gebruik van te willen maken.

Bijna de helft (47%)stelt dat zij online inzicht in het medisch dossier zou willen hebben. Ook hulp op afstand (via beeldscherm, chat of WhatsApp) scoort met 26 procent relatief hoog, aldus PGGM&Co. Daarnaast is er belangstelling voor online meetinstrumenten (23%) en apps voor de smartphone (20%).

Thema digitale zorg leeft

Dat het thema van digitale zorg/e-health ook leeft, blijkt volgens de peiling uit het feit dat 11 procent van de respondenten een open reactie bij de vragenlijst geeft. Veel mensen maken zich zorgen of er wel voldoende ruimte blijft voor persoonlijke contact ("Zorg is mensenwerk").

Anderen vrezen dat digitale zorg een nog grotere tweedeling binnen de maatschappij veroorzaakt, omdat kwetsbare ouderen de ontwikkelingen niet meer bij kunnen benen. Daarnaast vragen veel mensen zich af in hoeverre persoonlijke gegevens zijn beveiligd en of de privacy wel voldoende blijft gewaarborgd.

PGGM&CO, de ledenorganisatie van PGGM, heeft ruim 710.000 leden die werk(t)en in de sector zorg en welzijn. De coöperatie PGGM biedt institutionele klanten: vermogensbeheer, pensioenbeheer en bestuursadvisering. Op 31 december 2016 beheerde PGGM voor diverse pensioenfondsen een vermogen van EUR 205,8 miljard.

admin

ICT&health World Conference 2024

Ervaar de toekomst van de gezondheidszorg tijdens de ICT&health World Conference van 14-16 mei 2024! Claim alvast jouw ticket en dompel je onder in baanbrekende technologieën en innovatieve oplossingen. Ga in gesprek met collega-experts en verken de kracht van wereldwijde samenwerkingen.

Deel dit artikel!

Lees ook
digitale veerkracht kort zorgnieuws
Digitale veerkracht, Kennispartner UMCU, bestuurswisselingen en meer
Duurzaam laryngoscoopblad
UMC Utrecht stapt over op herbruikbare laryngoscoopbladen
eHealth
Digitale receptionist Emma aan het werk gezet
operatierisico
Machine learning voorspelt operatierisico bij PAV
Radiologie
Inzet van AI maakt radioloog niet per se beter
menselijke AI
Bijna 7 miljoen beschikbaar voor mensgerichte AI
AI
Hoe AI urologische problemen bij baby’s voorspelt
acute zorg
Zorgsector pleit in kamerbrief voor betere databeschikbaarheid
Datalek Zuyderland
Datalek bij Zuyderland Medisch Centrum
verpleegkundige
1 op 5 zorgmedewerkers wil zonder ICT werken  
Volg jij ons al?