Een interactieve drone die ouderen tijdens een brand in een verpleeghuis naar de uitgang begeleidt, nog voordat de brandweer ter plaatse is. Dat is wat Studententeam Blue Jay van de TU/e onlangs presenteerde in het Evoluon. De Blue Jay Aeden is, voor zover bekend, de eerste interactieve drone ter wereld die emoties over kan brengen. Hij kan daarmee volgens de bouwers een belangrijke functie vervullen bij het redden van mensenlevens.
Gemiddeld 600 keer per jaar moet een verpleeghuis geëvacueerd worden wegens brandgevaar – of, zoals deze week als gevolg van overstromingen in Zuid-Limburg. “Tijdens een evacuatie weten ouderen vaak niet wat ze moeten doen, waardoor ze angstig worden en soms in paniek kunnen raken” vertelt Paul van Kuppevelt, teammanager van de Blue Jay Aeden drone “Daardoor kunnen ze vaak zelf de weg naar buiten niet vinden, wat tot gevaarlijke situaties en zelfs de dood kan leiden.”
Drone stelt gerust
Alleen al in 2020 zijn er door deze situaties 25 mensen overleden. Om dat te voorkomen heeft Blue Jay een drone ontwikkeld die ouderen gerust kan stellen en kan helpen bij het vinden van de juiste route. De drone heeft een kleine camera die geprogrammeerd is om emoties van ouderen te zien en te begrijpen.
Als een bewoner blij of verrast kijkt, zal de drone volgens de ontwikkelaars deze emotie als zodanig registreren middels een paar ogen op de voorkant. Hiervoor wordt een Convolutional Neural Network (CNN) gebruikt, een vorm van deep learning die emoties herkent door een grote hoeveelheid visuele beelden te analyseren. De drone kan vijf emoties herkennen (boos, blij, droevig, neutraal, verbaasd) met een precisie van 94 procent.
Natuurlijke reactie
Nadat een emotie is gedetecteerd, zal de Blue Jay Aeden reageren door zelf een emotie te tonen. Deze natuurlijke reactie moet ervoor zorgen dat bewoner zich meer op zijn of haar gemak voelt en de drone sneller zal vertrouwen en volgen. Van Kuppevelt: “Bijvoorbeeld, als een bewoner blij kijkt, is het natuurlijk belangrijk dat de drone blij terugkijkt en niet boos of verdrietig.”
Om de drone de juiste emoties te kunnen laten tonen heeft het Blue Jay team samengewerkt met een groep ouderen uit het verpleeghuis Joris Zorg uit Oirschot. Via diverse proeven in het verpleeghuis is onderzocht hoe ouderen en medewerkers reageren op de aanwezigheid en getoonde emoties van de drone. Manon Schreurs, ARBO Adviseur Joris Zorg hierover: “We zijn trots dat we een bijdrage kunnen leveren door samen met onze bewoners het menselijke aspect te onderzoeken.”
Drone ondersteunt brandweer
De brandweer kan bovendien gebruikmaken van een livestream. Via deze stream kunnen brandweerlieden op weg naar de locatie via een app op hun telefoon live zien wat de drone op dat moment ziet. Van Kuppevelt: “Door deze belangrijke beelden weten ze precies wat er gebeurt in het verpleeghuis, waardoor ze zich beter kunnen voorbereiden. Dit bespaart kostbare minuten, waardoor er meer mensenlevens gered kunnen worden.”
Wanneer de drone in gebruik genomen kan worden, is afhankelijk van een aantal factoren. Onder meer wet- en regelgeving spelen een rol. Het is nu bijvoorbeeld nog niet toegestaan om binnen te vliegen in publieke ruimtes. Ook wordt de drone verder doorontwikkeld: het team werkt momenteel aan technologische oplossingen voor volledig volledig autonoom vliegen. Daarnaast wordt gekeken naar mogelijkheden die ervoor zorgen dat de drone niet belemmert wordt door dichte of gesloten deuren.
Goede stap
Paul van Dooren, Adviseur Innovatie bij Veiligheidsregio Brabant Zuidoost, stelt dat het interactieve deel van de drone een meerwaarde kan leveren aan de bestaande middelen. “Middelen zoals brandmelders geven wel een signaal, maar kunnen niet iedere hulpbehoevende specifieke hulp bieden. Het feit dat de drone nu emoties kan herkennen is een goede stap om ervoor te zorgen dat dit wel kan. Hopelijk kunnen we dit in de toekomst doorontwikkelen tot een volledige analyse van de situatie, bijvoorbeeld door spraak- of objectdetectie.”
Drones worden al vaker ingezet in de zorgsector, zij het vooral voor transport. In Nederland betreft het onder meer pilots voor medische vluchten waarbij bijvoorbeeld bloed of weefsel voor diagnostiek wordt vervoerd. In diverse Afrikaanse landen vinden al veel reguliere vluchten plaats naar afgelegen gebieden met allerlei medische hulpmiddelen.