Duitse Asklepios koopt e-health-aanbieder Minddistrict

ma 25 februari 2019 - 12:20
Minddistrict
eHealth
Nieuws

De Nederlandse e-health aanbieder Minddistrict wordt overgenomen door het Duitse Asklepios. Dit is een zorgaanbieder met 160 gezondheidsinstellingen in Duitsland, verantwoordelijk voor de zorg van 2,3 miljoen mensen. De stap sluit volgens Minddistrict goed aan bij wat het de ambitie noemt om de ontwikkeling van e-health fors op te schalen, zowel in Duitsland als Nederland.

Minddistrict levert e-health platformen voor uiteenlopende zorgpartijen, zoals ziekenhuizen, ggz-instellingen, arbodiensten en POH'ers. de organisatie stelt bij het ontwikkelen van hun product zoveel mogelijk regie te willen leggen bij de cliënt. Dit zou een visie die Asklepios omarmt en die een belangrijk onderdeel is geworden van de digitale agenda van deze zorgaanbieder. Bij de zoektocht naar een innovatieve partner voor het realiseren van hun ambities, kwamen ze naar eigen zeggen bij Minddistrict uit.

E-health tegen wachtlijsten

Net als in Nederland is er ook in Duitsland sprake van groeiende wachtlijsten in de zorgsector. Dit heeft ertoe geleid dat de vraag om digitale ondersteuning in de zorg sterk toeneemt, zo schrijft Minddistrict in een persbericht. E-health toepassingen hebben zich bewezen als een effectieve methode om toegang tot zorg te vergroten. Dit stelde onlangs ook zorgverzekeraar Zilveren Kruis, dat online behandelingen in de ggz wil vergoeden om zo wachtlijsten terug te dringen.

Minddistrict geeft cliënten via een app toegang tot gepersonaliseerde zorg in een netwerk van zorgaanbieders. Deze visie op zorg (‘netwerkzorg’) was een belangrijke reden voor Asklepios om met Minddistrict in zee te gaan. De Duitse zorgaanbieder ziet netwerkzorg als speerpunt van hun beleid voor de komende jaren. CEO Kai Hankeln van Asklepios stelt dat er veel te leren valt van de e-healthtoepassingen die Minddistrict in Nederland heeft gelanceerd.

Intensiveren productontwikkeling

Minddistrict verwacht na de overname verder te kunnen groeien in aantal gebruikers, omzet en naamsbekendheid. Daarnaast ziet de organisatie het als een 'uitgelezen kans' om productontwikkeling te intensiveren en het beste product te blijven bieden - met behoud van de organisatiecultuur en structuur.

Voor de gebruikers van Minddistrict verandert er dan ook weinig, geeft CEO Mark Willems aan. "Het wordt voor Minddistrict mogelijk om productontwikkeling op te schalen, dus de samenwerking is goed nieuws voor onze partners."