Longarts Anneke van Veen, een van de kartrekkers van het patiëntportaal, noemt het e-consult heel handig voor vragen die patiënten nu per telefoon stellen en die geen spoed betreffen. Bijvoorbeeld: Ik heb meer klachten, is er actie nodig? Kan ik een herhaalrecept krijgen? Is het verstandig om me te laten vaccineren? Kan deze klacht een bijwerking zijn van de medicijnen?
“De vragen moeten betrekking hebben op de aandoening waarvoor de patiënt onder behandeling is. Het kan ook gebeuren dat een vraag niet geschikt is om via deze weg te beantwoorden. Dan vragen we om toch telefonisch contact op te nemen of een afspraak te maken.”
Minder lang wachten aan telefoon
Van Veen hoopt dat het stellen van vragen via het patiëntportaal leidt tot minder telefoontjes naar de polikliek, omdat er telefonisch vaak lange wachttijden zijn. Andere voordelen zijn:- Het is gemakkelijk, want patiënt en arts hebben het dossier er meteen bij.
- Het is efficiënt, want alles staat in één keer opgeslagen in het patiëntportaal én in het elektronisch patiëntendossier (EPD).
- Het is veilig, want alles gaat via een beveiligde verbinding.
- Het is flexibel, want de patiënt kiest zelf het moment waarop hij de vraag wil stellen en de zorgverlener het moment van antwoorden.