E-health app Luscii integreert voorlichtingsinformatie Indiveo

8 november 2019
indiveo-klein
Samenwerking
Nieuws

De samenwerking tussen Luscii en Indiveo moet de mogelijkheden voor zelfmanagement voor mensen met onder meer chronische aandoeningen verbeteren. Het voorlichtingsmateriaal dat via de Luscii-app beschikbaar komt, leert volgens de twee partijen mensen op een toegankelijke manier omgaan met hun ziekte. Veel voorlichtingsmateriaal is nu nog alleen op papier beschikbaar, vaak niet up to date en door lange lappen tekst niet toegankelijk.

Toegankelijke voorlichting op maat

Luscii omvat de sinds januari 2019 verzelfstandigde activiteiten van digitale zorgaanbieder FocusCura. De e-health toepassing voor thuismeten wordt geleid door Daan Dohmen, oprichter en voormalig CEO van FocusCura. Indiveo is een initiatief van longarts Ralph Koppers (Medisch Centrum Leeuwarden) en ontwerper Edwin de Boer. Met video’s en animaties - Divi’s – biedt de startup toegankelijke en op maat gemaakte patiëntinformatie met beeld en geluid. “We zien dat mensen door onze informatievoorziening minder onzeker zijn over wat er gaat gebeuren”, stelt Koppers.

Tot nu toe zouden zo’n 30.000 mensen op deze wijze voorgelicht zijn. Dat bereik moet vergroot worden via Luscii, dat naar eigen zeggen al door ongeveer de helft van de Nederlandse ziekenhuizen ingezet worden voor een of meer vormen van thuismeten en telebegeleiding. De app heeft drie hoofdfuncties: thuismeten, educatie en contact. De educatie in Luscii is een combinatie van:

  • Digitale coaching middels actieve kennisbiites.
  • Naslagwerk met informatie op maat.
  • Pro-actieve berichten aan patiënten op basis van hun metingen en gezondheidsstatus.

Modernisering educatiedeel Luscii

“Wij wilden ons educatieve deel moderniseren maar alleen met de allerbeste gebruikservaring“ zegt dr. Joris Janssen, Head of Product bij Luscii over de totstandkoming van de samenwerking. “Cid Berger, commercieel directeur bij Zorgverzekeraar De Friesland, bracht ons met Indiveo in contact. Zij hadden via hun stichting de totstandkoming van meerdere Divi’s gefinancierd en zagen mooie synergie.”

De integratie van Indiveo in Luscii moet op maat gemaakte informatie direct zichtbaar maken in de app. Verder maken beide partijen samen Kennisbiites: korte, interactieve vragenlijsten die patiënten digitaal coachen bij alledaagse situaties zoals beweging, voeding en het in stand houden van een netwerk. Longarts Koppen verwacht dat deze Kennisbiites helpen om Divi’s breder in te zetten en uit te bouwen.

“We zijn nu gestart met COPD en met hartfalen, de programma’s waar Luscii ook ooit mee begon”, licht Luscii-CEO Daan Dohmen toe. “Dit zijn onze Luscii Originals. Daarnaast zijn er Luscii Specials: speciale digitale zorgpaden waar de Luscii app wordt ingezet, die we samen met ziekenhuizen en medische partners ontwikkeld hebben en ontwikkelen. Zoals voor zwangerschapshypertensie, post operatief, boezemfibrilleren en kindergeneeskunde. Voor deze programma’s kunnen we al putten uit de Indiveo-bibliotheek aan interactieve content in beeld en geluid. Waar informatie nog ontbreekt, maken we samen met Indiveo specifieke Divi’s.”

Automatisch beschikbaarheid content

Ziekenhuizen die met Luscii werken krijgen automatisch de gevalideerde content van Indiveo beschikbaar binnen de huidige app en in de vorm van Kennisbiites. Zij kunnen deze content desgewenst aanvullen met eigen specifieke informatie, stelt Dohmen. Per ziekenhuis kan dit ingeregeld worden.

Op dit moment lopen er voor 20 verschillende aandoeningen Luscii Special initiatieven in zowel Nederland en Engeland. Enkele voorbeelden:

  • Zwangerschapshypertensie
  • Parkinson
  • Post operatief abdominale chirurgie
  • Boezemfibrilleren
  • Kinderoncologie
  • Chemotherapie thuis
  • Orthopedische operaties
  • Dermatologie
  • Oogheelkunde
  • Pijn

Dohmen: “Voor diverse van deze onderwerpen heeft Indiveo al gevalideerde content beschikbaar die gebruikt wordt. Als deze content er niet is, kunnen we samen met Indiveo specifieke ‘divi’s’ maken.”