Search
Close this search box.
Search

E-Health oplossing HelloFysioApp stopt

HelloFysioApp maakt het sinds twee jaar voor fysiotherapiepraktijken mogelijk om hun klanten ook online te ondersteunen. Vergoedingen vanuit zorgverzekeraars blijven achter, waardoor de e-health oplossing niet langer levensvatbaar is. Het platform staakt haar activiteiten eind 2016 en rond lopende verplichtingen in 2017 af.
HelloFysioApp neemt per direct geen nieuwe klanten meer aan. Lopende contracten worden vanaf 1 januari 2017 niet meer verlengd en kunnen vroegtijdig worden stopgezet. Bedrijven die hiervan geen gebruik wensen te maken, kunnen de HelloFysioApp blijven gebruiken tot het einde van het contract. Patiënten hebben tot een jaar na het laatste gebruik van het platform toegang tot de gegevens. Moedermaatschappij HC Health blijft haar online fysiotherapiediensten voor bedrijven voortzetten onder de naam HelloFysio.

Van succes naar stopzetting

HC Health was in 2010 pionier in Nederland op het gebied van online fysiotherapie met HelloFysio. HelloFysio bleek uit onderzoek van IQ Healthcare, onderdeel van de Radboud Universiteit, te zorgen voor uitstekende behandelresultaten, meer zelfmanagement, lagere zorgkosten en een hoge patiënttevredenheid. Deze patiënten bevonden zich veelal binnen de bedrijfszorg, bij onder andere ABN AMRO, CSU en UWV.

Het succes van HelloFysio zorgde ervoor dat HC Health zich besloot te richten op een nieuwe markt: fysiotherapiepraktijken. Onder de naam HelloFysioApp werd de e-Health-oplossing onder licentie opengesteld voor fysiotherapiepraktijken in Nederland. Hierbij zocht HC Health naar samenwerkingspartners, onder andere gevonden in Multizorg VRZ.

Grootschalige inkoopafspraken bleven, ondanks gesprekken met vele verzekeraars, uit. De inkoopafspraken die wel gemaakt werden, beperkten zich tot kleinschalige pilots. Hierdoor bleef de mogelijkheid tot opschaling uit. De e-Health oplossing werd vervolgens stopgezet.

Problemen met financiering

HelloFysioApp is niet het eerste e-Health initiatief dat voortijdig strandt. Een gebrek aan financiering speelt hierin vaker een grote rol. Zo kan er sprake zijn van een gebrekkige samenwerking tussen zorgaanbieders en zorgverzekeraars. Ook vormt de financiering van technologische innovaties soms een probleem. Zeker wanneer deze innovaties zo technologisch gedreven zijn, dat de gebruiker pas laat in beeld komt. De vele verschillende gebruikers van e-Health toepassingen – artsen, patiënten, verzekeraars, mantelzorgers – spreken stuk voor stuk hun eigen taal. Het samenbrengen van deze visies, om zo tot een gedegen samenwerking te komen, blijkt moeilijk te zijn.

admin

ICT&health World Conference 2024

Ervaar de toekomst van de gezondheidszorg tijdens de ICT&health World Conference van 14-16 mei 2024! Claim alvast jouw ticket en dompel je onder in baanbrekende technologieën en innovatieve oplossingen. Ga in gesprek met collega-experts en verken de kracht van wereldwijde samenwerkingen.

Deel dit artikel!

Lees ook
digitale veerkracht kort zorgnieuws
Digitale veerkracht, Kennispartner UMCU, bestuurswisselingen en meer
Duurzaam laryngoscoopblad
UMC Utrecht stapt over op herbruikbare laryngoscoopbladen
eHealth
Digitale receptionist Emma aan het werk gezet
operatierisico
Machine learning voorspelt operatierisico bij PAV
Radiologie
Inzet van AI maakt radioloog niet per se beter
menselijke AI
Bijna 7 miljoen beschikbaar voor mensgerichte AI
AI
Hoe AI urologische problemen bij baby’s voorspelt
acute zorg
Zorgsector pleit in kamerbrief voor betere databeschikbaarheid
Datalek Zuyderland
Datalek bij Zuyderland Medisch Centrum
verpleegkundige
1 op 5 zorgmedewerkers wil zonder ICT werken  
Volg jij ons al?