Het toepassen van een e-health toepassing geeft patiënten met een liesbreuk minimaal dezelfde of betere informatie na afloop van een operatie. Dat blijkt uit een haalbaarheidsstudie van het Limburgse Zuyderland ziekenhuis. Ook de patiëntvriendelijkheid werd hoog gewaardeerd door deelnemers aan de studie. Het Zuyderland heeft nu besloten om de SanaCoach Liesbreuk waar mogelijk het telefonische óf fysieke consult te laten vervangen.
Bij een liesbreuk is er sprake van een zwakke plek in de buikwand. Door de zwakke plek kan een stukje buikvlies en soms ook een stukje darm tussen de spierlagen uitpuilen. De aandoening is niet gevaarlijk, maar kan vervelende symptomen meebrengen: zoals pijn en branderigheid rondom de plek.
Begeleiding en monitoring
De SanaCoach Liesbreuk wordt ingezet voor pre- en postoperatieve begeleiding en monitoring van liesbreukpatiënten. Een patiënt die een liesbreukoperatie moet ondergaan, wordt via de SanaCoach gedurende 10 weken gemonitord. De patiënt leert meer over de liesbreuk en hoe zich voor te bereiden op de operatie. Daarnaast kunnen patiënten communiceren met zorgverleners via de berichtenfunctie en worden eventuele klachten en complicaties gemonitord. Zo kunnen behandelaars complicaties eerder opmerken. De patiënt komt beter voorbereid naar het ziekenhuis en overbodige fysieke nacontroles nemen af.
Basisarts Jelle Faessen heeft samen met chirurgen dr. J. Stoot en dr. R. van Vugt de haalbaarheidsstudie uitgevoerd naar het gebruik van de SanaCoach Liesbreuk in het Zuyderland. Patiëntvriendelijkheid, veiligheid en kosten werden onderzocht. Patiënten kregen naast de huidige standaard postoperatieve follow-up middels een telefonisch óf fysiek consult na 6-8 weken ook de mogelijkheid om gebruik te maken van de SanaCoach.
E-health toepassing hoog gewaardeerd
De studie toonde dat de coach in meer dan 95 procent van de gevallen dezelfde of betere informatie gaf dan de standaard postoperatieve follow-up. De onderzoekers concludeerden daaruit dat de SanaCoach Liesbreuk een veilig instrument is om patiënten na een liesbreukoperatie op te volgen. Daarnaast werd de patiëntvriendelijkheid hoog gewaardeerd door de gebruikers en gaf de e-health toepassing een toegenomen gevoel van veiligheid.
Het Zuyderland heeft daarom besloten om (wanneer dat kan) het telefonische óf fysieke consult weg te laten en volledig op de coach over te gaan. Het komende jaar zou het gaan om zo’n 500 patiënten.
Meer efficiency
Volgens Faessen levert de toepassing ook meer efficiëntie voor zowel patiënt als zorgverlener. “Het kan voor patiënten soms lastig zijn om (telefonisch) bereikbaar te zijn op het moment dat de arts hier tijd voor heeft. Daarnaast zijn er, gelukkig, vaak geen bijzonderheden te vermelden tijdens het postoperatieve consult en kost dit de patiënt en zorgverlener soms onnodig kostbare tijd. Tijd en aandacht die door de zorgverlener bijvoorbeeld ook aan andere patiënten besteed kan worden. De sessies in de SanaCoach daarentegen, kunnen op elk gewenst moment van de dag worden ingevuld, en dus wanneer dit voor de patiënt uitkomt.”
Wel bleek de compliance van de patiënt lager dan verwacht. Dit kan volgens de onderzoekers aan de ene kant een goed teken zijn omdat patiënten dan waarschijnlijk geen klachten hebben. Het is echter ook deels te wijten aan de vrijwillige basis waarmee de coach werd aangeboden. Door kleine aanpassingen aan de app én door de coach aan te bieden als integraal onderdeel van het zorgpad, verwacht het Zuyderland dat de compliance zal stijgen.
E-health snel standaard
Faessen stelt dat een e-health toepassing ook past bij de groeiende wens tot autonomie van de patiënt en daarmee het inzicht in de eigen ziekte en behandeling. Hij verwacht dat e-health binnen nu en vijf jaar een groot onderdeel van de ‘standaard’ zorg zal worden. Voor het Zuyderland is dit al grotendeels het geval, maar zijn verwachting is dat andere ziekenhuizen hierin snel zullen volgen.
”We hebben tegenwoordig voor bijna alles wel een app op onze telefoon, dus waarom niet voor het ziekenhuis en onze zorg? Uiteraard blijft de gewone face-to-face zorg bestaan voor patiënten die dit willen of niet kunnen omgaan met een app. Wel zal deze groep steeds minder groot worden en kan bijna elke patiënt de SanaCoach aangeboden krijgen.”
Het Zuyderland maakte recent bekend dat steeds meer patiënten de SanaCoach Astma gebruiken. Ook MijnIBDCoach voor IBD-patiënten wordt ingezet in het Limburgse ziekenhuis.