E-health tools verkorten artsenbezoek

17 november 2016
Nieuws

Telehealth wordt door verzekeringsmaatschappijen, zorgaanbieders en werkgevers steeds vaker aangeboden als een voordelig en handig alternatief voor het doktersbezoek. Maar het gebruik ervan door patiënten schiet, ondanks de vele mogelijkheden, nog niet echt op.

TytoCare, een start-up uit Israel, wil dat veranderen met digitale hulpmiddelen die ervoor zorgen dat de patient én de arts verder kijken dan een videogesprek door deze te verrijken met een volledig onderzoek vanuit huis.

High-resolution foto’s

TytoCare heeft goedkeuring gekregen op een digitale stethoscoop. Daarmee lanceert TytoCare een volledig pakket van gebruiksvriendelijke hulpmiddelen waarmee patiënten hun oren, keel, huid, hart, longen en lichaamstemperatuur kunnen onderzoeken. De patiënt kan met “Tyto”, een handheld apparaat met veel onderdelen voor diverse onderzoeken, foto’s van hoge resolutie maken van de binnenkant van zijn oor, van moedervlekken op de huid of zijn hartslag meten.

“Als je naar de markt kijkt, dan zie je dat de meeste interacties plaatsvinden via de telefoon of video”, zo zegt Dedi Gilad, CEO van TytoCare. “Maar met video en telefoongesprekken ben je nog behoorlijk beperkt en daarom wordt het nog zo weinig gebruikt.”

Met Tyto’s software wordt de patiënt stap voor stap door het onderzoek geleid, zodat de data veilig en volledig bewaard wordt. Metingen kunnen live worden gedaan tijdens een telehealth bezoek of voorafgaand aan een sessie en doorgestuurd naar de medicus. Het apparaat gaat ongeveer 300 dollar kosten.  

Professionele mobiele kliniek

TytoCare lanceert ook een professionele versie dat nog het meeste lijkt op een mobiele kliniek waarmee artsen digitale onderzoeksdata kunnen opslaan, integreren met de gegevens van de patient en deze delen met andere behandelaars.

De start-up heeft meer dan 19 miljoen dollar opgehaald aan investeringen van onder andere Cambia Health Solutions and Walgreens. tyroCare rolt haar tools uit via 5 Amerikaanse zorgaanbieders, waaronder Advocate Health Care, twee leveranciers van telegeneeskunde en diverse groepen van artsen, zo zegt Gilad.

Volgens de National Business Group on Health heeft slechts 3% van de werknemers dit voordeel gebruikt in 2016. Dit toont aan dat dat telehealth maar langzaam op gang komt onder de gebruikers, hoewel ongeveer 70% van de werkgevers telehealth aanbiedt en volgend jaar zelfs 90%. Toch zeggen de experts dat telehealth veel meer gebruikt zal gaan worden nu patiënten zich bewuster worden van de kosten in de gezondheidszorg.


###TyotCare###