E-Vita app moet zelfmanagement zorgafnemers verbeteren

di 4 oktober 2016 - 09:53
Nieuws

VitalHealth Software heeft de e-Vita smartphone-app om gelanceerd meer zelfmanagement van patiënten in hun relatie met zorginstellingen mogelijk te maken. Met de laagdrempelige e-Vita app worden patiënten aangemoedigd om gedurende de dag met hun gezondheid bezig te zijn, aldus VitalHealth Software in een persbericht.

De mate waarin een zelfmanagementproject succesvol is, hangt af van de toegevoegde waarde die patiënten ervaren en of zij gemakkelijk zelf aan de slag kunnen. De e-Vita smartphone-app moet patiënten helpen om gemakkelijk in contact te treden met hun zorgnetwerk en laagdrempelig toegang te bieden tot de belangrijkste functies van e-Vita. Door meer bewustzijn te kweken is het de bedoeling dat patiënten telkens stappen in de goede richting zetten en zo meer grip krijgen op hun gezondheid.

Patiënten, zorgprofessionals meegenomen

VitalHealth stelt dat het patiënten en health professionals heeft laten meedenken over eenvoud en gebruikersgemak.  Op basis daarvan is bijvoorbeeld ingevoerd dat er bij het toevoegen van nieuwe meetwaardes direct groene en rode feedback-indicatoren verschijnen. Patiënten zien zo direct hoe een nieuwe waarde zich verhoudt tot voorgaande metingen, waarmee trends eenvoudiger inzichtelijk worden.

De e-Vita app maakt het onder meer mogelijk om direct te communiceren met zorgverleners, om persoonlijke doelen te kiezen of eigen lab waarden in te zien, maar ook om een consult voorte bereiden of educatiemateriaal te lezen. Verder kunnen meetwaarden zodanig vastgelegd worden dat die ook in het dossier van de huisarts terechtkomen.

Gebruiksgemak

Bij de ontwikkeling van de e-Vita app is er volgens de aanbieder vooral gekeken naar zaken zoals eenvoud, gebruikersgemak en toegankelijkheid. Zo staat het uploaden van eigen metingen en inzien van lab waarden centraal, maar ook het eenvoudig beveiligd communiceren met zorgverleners. Afhankelijk van de behoefte kan de patiënt ondersteund worden bij het uitvoeren van taken en zijn of haar persoonlijke gegevens inzien en bijhouden via een smartphone.

De e-Vita app is onderdeel van het ZO!-gecertificeerde Zelfzorg Platform e-Vita. Het platform is gericht op patiënten met meerdere chronische aandoeningen, die multidisciplinaire ondersteuning nodig hebben. De patiënt kan op zelfgekozen momenten coaching volgen en het portaal en de app maken het mogelijk om tussen de consulten door informatie uit te wisselen met zorgverleners. Het e-Vita Platform wordt momenteel bij 14 zorggroepen in Nederland ingezet. e-Vita is gebaseerd op het VitalHealth Platform.

eHealth-toepassingen

VitalHealth Software is actief op het gebied van cloudgebaseerde ehealth-toepassingen voor Collaborative Health Management. De onderneming telt de Mayo Clinic (VS) en de Noaber Foundation (NL) als belangrijkste aandeelhouders en heeft het hoofdkantoor in Nederland staan. De onderneming is actief vanuit kantoren in de VS, Duitsland en India in markten zoals ketenzorg, Patient Reported Outcome Measurement (PROMs), Routine Outcome Monitoring (ROM), zelfmanagement en eMentalHealth.