Facebook-pagina moet invulling geven aan begrip eHealth

2 juni 2016
Nieuws
De Facebookpagina Oh dat is eHealth is het initiatief van 28 eHealth ervaringsdeskundigen, waaronder zorgverleners en patiënten. Zij zijn op het idee gekomen om via Facebook meer duiding te geven aan het begrip eHealth via hun deelname aan de werkplaats eHealth implementatie.

De aanpak van de deelnemers in de werkplaats kenmerkt zich door ‘nieuwe dingen uitproberen en leren van die ervaringen’, zo valt te lezen op de Facebook-pagina. De werkplaats is gefinancierd door ZonMw en wordt begeleid door Vilans.

De Nederlandse organisatie voor gezondheidsonderzoek en zorginnovatie (ZonMw) is een financieringsorganisatie van innovatie en onderzoek in de gezondheidszorg ter verbetering van kennis. Ze beheert zo’n 90 subsidieprogramma's op gebieden zoals Wetenschap en Innovatie, Preventie en  Zorg en welzijn. Vilans is een specialist in het ontwikkelen en helpen toepassen van kennis die de langdurende zorg blijvend verbetert.

Bewust maken van mogelijkheden eHealth

Begin juni had de pagina al meer dan 560 likes. Daarmee zouden circa  8000 personen per week bereikt worden. Volgens Vilans, een van de organisaties achter de campagne, is het doel van dit initiatief om mensen bewust te maken van de mogelijkheden van eHealth in de zorg, om uiteindelijk online behandelen deel uit te laten maken van elk zorgverleningstraject.

Deelnemers aan de werkplaats stellen dat zij mensen bewust maken van de mogelijkheden van eHealth. De Facebookpagina dient als communicatiekanaal waar onder meer filmpjes van voorbeelden van eHealth gedeeld kunnen worden. De Facebookpagina leeft volgens de makers ook toe naar de week van eHealth, van 8-10 juni in Amsterdam.