Search
Close this search box.
Search

Factsheet bereidt zorgverleners voor op PGO

De PGO, persoonlijke gezondheidsomgeving, is nog volop in ontwikkeling. Dat wil zeggen, het gaat hard vooruit en dus de goede kant op. Toch is er zowel technisch als op menselijk vlak ook nog veel werk te verzetten. Uiteindelijk zal het succes van de PGO bepaald worden door de acceptatie en het gebruik ervan door patiënten. Daar ligt een belangrijke taak voor de zorgprofessionals. Daarvoor is de factsheet 'PGO en Zorgverlener' ontwikkeld.

Uit onderzoek van de Patiëntenfederatie blijkt dat de acceptatie en het gebruik van PGO’s door patiënten voor een belangrijk deel afhangt van de adviezen die zij krijgen van zorgprofessionals. Het is dus zaak zorgprofessionals, zoals medisch specialisten en verpleegkundigen, voor te bereiden op de komst van PGO’s. De door VIPP samengestelde factsheet ‘PGO en Zorgverlener’ geeft aan de hand van tips en bespreekpunten antwoord op de vraag hoe dat gerealiseerd kan worden.

PGO factsheet voor zorgverleners

De factsheet (pdf) omvat ten eerste een aantal handvatten in de vorm van bespreekpunten die kunnen helpen om zorgverleners te betrekken bij het inbedden van PGO’s in het zorgproces. Daarbij ligt de focus uiteraard op de voordelen die een PGO biedt. Enkele voorbeelden van deze bespreekpunten zijn:

  • Bereid zorgverleners voor op de komst van PGO’s door ze tijdig te informeren over de rol die de PGO gaat hebben in de instelling. Geef hierbij aan dat patiënten via een zelfgekozen PGO de Basisgegevensset Zorg (BgZ), relevante correspondentie en radioverslagen digitaal kunnen ophalen uit de instelling.
  • Bespreek de meerwaarde van PGO’s met zorgverleners. Op de website van MedMij zijn daarvoor diverse goede voorbeelden te vinden. Die gaan in op de meerwaarde van een PGO voor zorgverleners.
  • Wijs zorgverleners op handige hulpmiddelen. Pharos heeft tools ontwikkeld ten aanzien van begrijpelijke en toegankelijke informatie, zoals P-regels en wensenlijst taalambassadeurs.
  • Bespreek hoe zorgverleners gaan communiceren over de rol van PGO’s in de instelling.

In de factsheet staan ook een aantal tips en hulpmiddelen die zorgverleners kunnen helpen bij het vergroten van hun eigen kennis over PGO’s. Bijvoorbeeld door zelf een PGO te gebruiken om ervaring op te doen met het ophalen van gegevens. Of het doorlopen van de e-learning die VIPP 5 ontwikkeld heeft. Die gaat in op de vraag wat een PGO is. De plannen gis om deze e-learning begin 2022 uit te breiden met modules t.a.v. gespreksvoering, dossiervoering en de rol die verschillende zorgverleners kunnen hebben in de communicatie rondom de persoonlijke gezondheidsomgeving.

Met de technische uitrol en voorbereidingen van PGO’s gaat intussen best goed. In oktober maakte de Patiëntenfederatie en MedMij bekend dat op dat moment meer dan 4.000 zorgverleners aan de voorwaarden voor aansluiting voldeden.

Ron Smeets

ICT&health World Conference 2024

Ervaar de toekomst van de gezondheidszorg tijdens de ICT&health World Conference van 14-16 mei 2024! Claim alvast jouw ticket en dompel je onder in baanbrekende technologieën en innovatieve oplossingen. Ga in gesprek met collega-experts en verken de kracht van wereldwijde samenwerkingen.

Deel dit artikel!

Lees ook
Hersenatlas
Zwaartekracht-subsidie voor hersenatlas en het lot van eiwitten
Aneurysma
Nieuwe betrouwbare methode om aneurysma’s te volgen
leerling-verpleegkundigen
Albert Schweitzer succesvol met behoud leerling-verpleegkundigen
Databeschikbaarheid
Betere zorg dankzij goede databeschikbaarheid
Woonomgeving
Empathische woonomgeving past zich aan bij wensen bewoners
Gegevens delen
Derde pilot proactief gegevens delen
Digitalisering expertisecentrum
Expertisecentrum bundelt kennis digitalisering en welzijn
wiel
Wiel zelf uitvinden hoeft niet, maar ontwikkel er wel op door
breuk
Virtual Fracture App slaat aan in Albert Schweitzer
monitor
E-healthmonitor signaleert stagnerende inzet digitale zorg
Volg jij ons al?