De farmaceutische sector in moet zich goed voorbereiden op de toekomst van een proactieve, preventieve aanpak van gezondheidszorg. Gebeurt dat niet, dan zullen volgens Mesko voor farmaceutische bedrijven alle mogelijkheden die de nieuwe technologie hen biedt, buiten hun bereik blijven.
Wat gebeurt er wanneer het huidige systeem van gezondheidszorg er niet in slaagt om disruptieve technologie te integreren en adopteren? Dan zal zij worden vervangen door een technologiegebaseerde dienstverlening met weinig of geen menselijke interactie. Een dergelijk complex systeem moeten we echter niet zomaar laten verdwijnen. Het moet bewust en zorgvuldig herontworpen worden, onderdeel voor onderdeel.
De farma-sector staat voor vergelijkbare uitdagingen. Ondernemingen en instituten in deze sector moeten nu al bezig gaan met het kijken wat nieuwe digitale technologie aan uitdagingen en kansen voor hen brengt. Doen ze dat niet, dan zullen ze hun omzetten en hun centrale positie in de medische wereld zien verdwijnen.
Stel je voor dat stakeholders zoals zorgverzekeraars, overheden en medische instellingen hun geld, hun expertise en hun tijd besteden aan het voorkomen van ziektes en aandoeningen in plaats van het genezen en behandelen ervan? Dat betekent een gezondere samenleving, waarin de farmaceutische industrie de kern van zijn activiteiten verloren heeft. Dan is het toch beter om het pad van transformatie te volgen. De auteur van het artikel zet tien disruptieve technologieën of door technologie mogelijk gemaakte ontwikkelingen op een rij die de farmaceutische industrie en de gezondheidszorg ingrijpend gaan veranderen, goedschiks of kwaadschiks.
Farma-ondernemingen moeten nog altijd medicatie leveren, maar nu op basis van daadwerkelijke behoeften en wensen van medische professionals en patiënten. Onderhandelen en echt luisteren dus. Afdoende regulering is er voor nodig om te zorgen dat zogenaamde garage-laboratoria niet overal ontstaan en ethiek als vraagstuk ondergesneeuwd raakt. De patiënt in de stoel van de regisseur kan een goede ontwikkeling zijn, maar wat het kan brengen kan nog alle kanten uit.
Wat gebeurt er wanneer het huidige systeem van gezondheidszorg er niet in slaagt om disruptieve technologie te integreren en adopteren? Dan zal zij worden vervangen door een technologiegebaseerde dienstverlening met weinig of geen menselijke interactie. Een dergelijk complex systeem moeten we echter niet zomaar laten verdwijnen. Het moet bewust en zorgvuldig herontworpen worden, onderdeel voor onderdeel.
De farma-sector staat voor vergelijkbare uitdagingen. Ondernemingen en instituten in deze sector moeten nu al bezig gaan met het kijken wat nieuwe digitale technologie aan uitdagingen en kansen voor hen brengt. Doen ze dat niet, dan zullen ze hun omzetten en hun centrale positie in de medische wereld zien verdwijnen.
Stel je voor dat stakeholders zoals zorgverzekeraars, overheden en medische instellingen hun geld, hun expertise en hun tijd besteden aan het voorkomen van ziektes en aandoeningen in plaats van het genezen en behandelen ervan? Dat betekent een gezondere samenleving, waarin de farmaceutische industrie de kern van zijn activiteiten verloren heeft. Dan is het toch beter om het pad van transformatie te volgen. De auteur van het artikel zet tien disruptieve technologieën of door technologie mogelijk gemaakte ontwikkelingen op een rij die de farmaceutische industrie en de gezondheidszorg ingrijpend gaan veranderen, goedschiks of kwaadschiks.
De regie in handen van de patiënt
Patiënten die de regie over hun gezondheid in eigen hand nemen, staan op gelijke hoogte met zorgverleners en kunnen het hele systeem van zorg op zijn kop zetten. Ze doen hun eigen onderzoek, vinden hun eigen informatie en blijven zelf op de hoogte van mogelijke behandelingen. Als ze rijk genoeg zijn, kopen ze wellicht hun eigen biotech-onderneming. Maar het blijven leken. Medische professionals moeten deze e-patiënten nog altijd helpen met het vinden van antwoorden, maar ze dienen daarbij de patiënt wel als gelijkwaardige partner te zien.Farma-ondernemingen moeten nog altijd medicatie leveren, maar nu op basis van daadwerkelijke behoeften en wensen van medische professionals en patiënten. Onderhandelen en echt luisteren dus. Afdoende regulering is er voor nodig om te zorgen dat zogenaamde garage-laboratoria niet overal ontstaan en ethiek als vraagstuk ondergesneeuwd raakt. De patiënt in de stoel van de regisseur kan een goede ontwikkeling zijn, maar wat het kan brengen kan nog alle kanten uit.