Smartband-leverancier Fitbit blijft de markt domineren voor gezondheids- en fitness wearables in het tweede kwartaal van 2016. Terwijl het aantal verscheepte zogeheten basic bands (waarop geen apps van derde partijen kunnen draaien) op ruim 9 miljoen stuks uitkwam in het tweede kwartaal, worstelen leveranciers van duurdere smartwatches met het winnen van marktaandeel. Apple lijkt, onder meer met de toenemende nadruk op gezondheids- en fitness-toepassingen, klaar om het aantal verscheepte Apple Watches te verdrievoudigen in de komende kwartalen, zo schrijft marktonderzoeksbureau Canalys.
Volgens Canalys is Fitbit veruit dominant op de markt voor basic bands, die meestal meer specifieke gezondheids- en / of fitness-toepassingen hebben. De leverancier verscheepte 3,7 miljoen basic bands in het tweede kwartaal. Het Chinese Xiaomi stond op een tweede plek met 3 miljoen van zijn Mi bands, terwijl Garmin op een derde plek staat met zo’n 700.000 verscheepte basic bands.Fitbit wist een sterke groei in volume te realiseren in vergelijking met hetzelfde kwartaal een jaar eerder, stelt Canalys: + 36 procent. Daarmee blijft Fitbit zijn opmerkelijke groei van de afgelopen jaren doorzetten, vult Canalys-analist Jason Low aan. Dat heeft Fitbit onder meer gerealiseerd door concurrenten zoals Jawbone uit de markt te verdrijven. Zo zal Jawbone op korte termijn stoppen met het verschepen van basic bands.
In tegenstelling tot bij basic bands was er weinig groei in de markt voor smart watches. Apple presteerde ook matig, met drie miljoen verscheepte exemplaren van zijn Apple Watch in de eerste helft van 2016. Er wordt echter een verdrievoudiging verwacht voor de tweede jaarhelft, vooral door de verwachte komst van een nieuwe generatie van de smartwatch van Apple dit najaar. Verder verwqacht Canalys dat er in heel 2016 7,5 miljoen smart watches met cellulaire connectiviteit verscheept zullen worden.
Hoewel Fitbit het goed blijft doen, wordt de druk van smart watch vendors geleidelijk wel groter, zo gelooft Low, zeker wanneer zij ook in staat zijn om smart watches tegen lagere prijzen en met verbeterde batterijduur in de markt gaan zetten. Dat zal zeker een hap nemen uit de markt voor basic bands.
Wanneer er wordt gekeken naar besturingssystemen, dan gaat Android achteruit, vooral doordat het momentum van nieuwe productlanceringen verdwijnt. Volgens Canalys-analist Daniel Matte betekent Android Wear 2.0 een belangrijke verbetering voor het Android Wear-platform, maar er is meer directe bemoeienis van Google nodig om er voor te zorgen dat er aantrekkelijke Android Wear-producten op de markt komen. Apple heeft ook geworsteld met de aantrekkelijkheid van de eerste generatie van zijn Smart Watch, maar heeft met WatchOS 3 (dit najaar uit te brengen) veel beperkingen opgelost, waaronder die van de batterijduur. Nu kan Apple werken aan uitbreiding van het Apple Watch ecosysteem.