Programma

Nieuws
Tip hier de redactie
Bekijk overzicht
Artikel delen

Fitbit stoomt op, scoort goed met health watches

Het lijkt erop dat Fitbit op weg is om zich te profileren als leverancier van health wearables over de gehele breedte. Niet alleen verkopen zijn health trackers goed, maar ook zijn de smartwatches in trek, zo blijkt uit de recente kwartaalcijfers van het bedrijf.

Tags

Deel dit artikel

Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

Tip hier de redactie

In het voorbije tweede kwartaal kwam de omzet van Fitbit uit op 299 miljoen dollar. Een jaar eerder realiseerde het bedrijf nog een omzet van ruim 353 miljoen dollar. Het verlies liep op van 58,2 miljoen dollar in het tweede kwartaal van 2017 naar 118 miljoen dollar. Het aantal verkochte wearables daalde op jaarbasis van 3,4 miljoen naar 2,7 miljoen, maar de gemiddelde verkoopprijs (ASP) steeg met 6 procent naar 106 dollar per item.

Fitbit dankt de hogere ASP aan de introductie van enkele nieuwe smartwatches in het afgelopen jaar. Smartwatches voeren nu de boventoon in de sales mix met een aandeel van 55 procent. In de eerste drie maanden lag dit percentage nog op 30 procent wat aangeeft dat de smartwatches van Fitbit aanslaan bij de consument. Fitbit meldde in een toelichting op de resultaten over Q2 dat het met name de Versa-smartwatch goed verkoopt en verkocht het slimme horloge in Noord-Amerika beter dan de smartwatches van Samsung, Garmin en Fossil gecombineerd.

Concurreren met Apple Watch

De Fitbit Versa is een kleinere, goedkopere opvolger van de Fitbit Ionic die in vorig jaar zomer werd gelanceerd. De Ionic beschikt over onder meer een nieuwe relatieve SpO2 sensor, die data verzamelt over onder meer slaapontwikkeling. De smartwatch is verder voorzien van GPS tracking, on-device dynamic workouts, verbeterde tracking van hartritme en is het apparaat tot 50 meter waterdicht.

Hoewel fitness- en health trackers de afgelopen jaren aan populariteit wonnen door hun betaalbaarheid en gebruikersgemak, zijn smartwatches bezig aan een inhaalslag. De devices hebben dan ook de aandacht van grote techbedrijven. Met name van Apple, dat zijn Apple Watch steeds meer ontwikkelt tot medisch apparaat.

Openingsmanifestatie 2021
Wilt u op 17 juni 2021 ook naar de ICT&health Openingsmanifestatie? Entreekaarten zijn gratis maar op is écht op! Dus wacht niet en meld u snel aan.

Tags

Deel dit artikel

Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

Tip hier de redactie

Mis niks en ontvang de spannendste ontwikkelingen