FitBit verstoten van marktleiderspositie gezondheid wearables

wo 7 juni 2017 - 14:38
Nieuws

Marktonderzoeksbureau IDC meldde afgelopen week dat Apple samen met het Chinese Xiaomi de nummer 1-positie van Fitbit heeft overgenomen op het gebied van wearables. Fitbit heeft vooral last van de overgang van veel gebruiekrs van basic wearables naar smartwatches.

Apple zette het afgelopen eerste kwartaal net als Xiaomi 3,6 miljoen wearables af. Voor Apple was dat een forse groei in vergelijking met de 2,2 miljoen Apple Watches uit het eerste kwartaal van 2016. Daar droeg de lancering van de meer op fitness en gezondheid gerichte Apple Watch Series twee in september 2016 duidelijk aan bij.

Apple, Xiaomi groeien voorbij Fitbit

Apple had in het eerste kwartaal van dit jaar een marktaandeel in wearables van 14,6 procent, tegen 14,7 procent voor Xiaomi. Deze onderneming is nog vooral in China actief (waar ruim 96% van het volume wordt afgezet). FitBit, dat de overstap probeert te maken van fitness bands naar veelzijdiger smartwatches, zakte van 23,2 naar 12,3 procent marktaandeel in een jaar tijd, maar moet volgens IDC nog niet afgeschreven worden.  Zo werkt de onderneming mede via overnames van Coin, Pebble en Vector aan eigen smartwatches.

Samsung staat op een vierde plek met een groei jaar-op-jaar van bijna 50 procent naar 1,4 miljoen wearables. Garmin staat op 5 met een ongewijzigde afzet van 1,1 miljoen wearables. De onderneming richt zich meer op smart wearables, die gebruikt worden door stadsatleten en outdoor-enthousiastelingen.

Overgang naar nieuwe fase

Het marktonderzoeksbureau verwacht dat de groei van de wearable-markt met dubbele cijfers (17,9% jaar-op-jaar naar 24,7 miljoen stuks) de komende jaren zal doorzetten nu er in toenemende mate een overgang is van simpele fitness bands naar meer divers inzetbare smartwatches die allerlei zaken (zoals lichaamsfuncties) kunnen meten. Daarbij ligt nu nog een nadruk op de eerste fase, waarbij er vooral aan een installed base wordt gewerkt.

In de tweede fase ligt de nadruk meer op het ecosysteem er om heen, zoals het inzetten van verkregen gegevens om een productiever en gezonder leven te krijgen. De afgelopen jaren zijn hier de eerste stappen in gezet door grote bedrijven zoals Apple en een reeks startups.

De komende jaren volgt de fase waarin dit tot wasdom komt en een stappenteller bijvoorbeeld niet alleen aangeeft hoeveel stappen er gezet zijn, maar hoe dit vertaald kan worden naar een gezondere leefstijl.

Apple heeft bijvoorbeeld in het dit najaar te lanceren watchOS 4 voor de Apple Watch een reeks functies ingebouwd waarmee de wearable gekoppeld kan worden aan cardio-apparatuur, om zo meer inzicht te krijgen in gegevens zoals calorieverbruik. Verder wordt er gepersonaliseerd advies gegeven over uit te voeren oefeningen.