Flevoziekenhuis wil patiënt grip op behandeltraject geven met app

19 december 2018
Zaanstadziekenhuis
Apps
Nieuws

Het Flevoziekenhuis (Almere) heeft op de polikliniek Longziekten in een pilot de Flevo Behandelcoach-app geïntroduceerd. Deze app biedt functies om patiënten de juiste informatie op het juiste moment te geven, zodat ze goed voorbereid hun behandeling kunnen doorlopen. Daarmee moet voorkomen worden dat patiënten overspoeld worden met informatie over en tijdens hun behandeltraject.

Flevo Behandelcoach geeft de betrokken patiënten overzicht over al hun afspraken bij de poli en stuurt notificaties ter herinnering aan afspraken en eventuele voorbereidingen. De app biedt verder veel informatie - op maat - over het behandeltraject en bevat informatie over diverse onderzoeken en behandelingen met linken naar bijvoorbeeld folders en video’s. Patiënten kunnen met de app ook vragen noteren en het gesprek met de zorgverlener opnemen.

Goede aanvulling behandeltraject

Volgens longarts Peter van Hengel van het Flevoziekenhuis is de Flevo Behandelcoach app een verbetering in de informatieverstrekking. “Als longpatiënt komt er veel informatie op je af. Alle informatie goed verwerken en toepassen is soms best ingewikkeld. De app helpt patiënten hierbij en is daarmee een goede aanvulling op het behandeltraject. Hiermee verbeteren we de kwaliteit van onze zorgverlening.” Uit gesprekken met patiënten is volgens het Flevoziekenhuis gebleken dat zij behoefte hebben aan informatie op het moment dat het relevant is. Er is voor een mobiele app gekozen omdat de smartphone een handig instrument is voor informatieverstrekking. 93 procent van de Nederlanders heeft er een en kijkt er meerdere keren per dag op.

Betere voorbereiding

Coby Hensbergen, bedrijfsleider Longziekten van het Flevoziekenhuis noemt de Behandelcoach-app een mooie e-health-oplossing voor patiënten die inspeelt op de digitaliseringsbehoefte in de zorg. “Met de app gaan onze patiënten nog beter voorbereid naar de arts of verpleegkundige en krijgen ze meer grip en regie op hun behandeltraject. Daar is iedereen bij gebaat; de patiënt, de arts of verpleegkundige en het ziekenhuis zelf.” De Flevo Behandelcoach-app wordt voorlopig als een proef een jaar lang ingezet op de poli Longziekten. Na een evaluatie wordt bekeken of de app op andere afdelingen of ziekenhuisbreed wordt geïntroduceerd. De Behandelcoach app is volgens het ziekenhuis AVG-proof en waarborgt de veiligheid en privacy van de patiënt. De app biedt functies zoals inzage in en herinneringen aan afspraken, tekstuele en audiovisuele informatie over onderzoeken en behandelingen, een digitale routewijzer binnen het ziekenhuis en een routeplanner met navigatiefunctie naar het Flevoziekenhuis.

Informatie op maat

Ziekenhuizen introduceren steeds vaker apps die inzicht geven in en informatie over zaken zoals afspraken en behandeltrajecten. Zo kwam het Antoni van Leeuwenhoek (AVL) afgelopen maart met de ‘MediMapp’. Daarmee wil het ziekenhuis patiënten beter informeren over hun persoonlijke zorgtraject. De app moet patienten gemakkelijk en overzichtelijk toegang bieden tot zaken zoals locatie en inhoud van afspraken, of hoe men zich er op moet voorbereiden. Het Venlose VieCuri Ziekenhuis introduceerde de MediMapp in maart 2017. Andere ziekenhuizen gebruiken apps om patiënten inzage in afspraken te geven via het patiëntportaal, zoals Het Meander Medisch Centrum (MMC) via de Mijn Meander-app. De Nijmeegse St. Maartenskliniek gebruikt al enkele jaren diverse apps voor informatie op maat, zoals apps voor patiënten met artrose of scoliose.   Openingsmanifestatie van de e-healthweek 2019 Meer weten over hoe, waarmee en met wie de zorg haar toekomst implementeert? Bezoek dan op 21 januari 2019 de jaarlijkse ICT&health Openingsmanifestatie van de e-healthweek. Entreekaarten zijn gratis, dus wacht niet en meld u snel aan want op is op!