Gezondheid en een gezonde leefstijl dringen volgens marktonderzoeksbureau GfK door in alle elektronicasegmente. Tijdens de IFA-elektronicavakbeurs in Berljin bijvoorbeeld, komt GfK met diverse onderzoek waaruit dit blijkt, zoals in het geval van wearables en kleine huishoudelijke apparaten.
GfK stelt dat er een blijvend sterke groei is in de afzet en omzet van wearables zoals smartwatches en smartbands. GfK verwacht dat voor heel 2016 het volume uitkomt op 122 miljoen stuks, met een omzet van 13,3 miljard dollar. In 2015 lag dit bedrag nog 4,8 miljard dollar lager.Met name polsgedragen wearables zijn populair. In West-Europa koopt een op de tien consumenten die een smartphone aanschaft, ook een wearable. 5,5 miljoen wearables werden er in West-Europa afgezet in de eerste jaarhelft, waarvan 1,2 miljoen in Duitsland. De volumegroei bedroeg jaar-op-jaar 75 procent in West-Europa en 54 procent in Duitsland.
Gezondheids- en fitness trackers: vergeleken met andere segmenten binnen wearables heeft dit segment nog altijd het grootste volume. Maar in vergelijking met smartwatches ligt de groei een stuk lager, namelijk op 63 procent. In Azie groeit het segment nog een stuk sneller, met een stijging in volume van 141 procent.
De minder sterke groei heeft ook te maken met de nadruk van smartwatches op gezondheidsapplicaties. Dit is onder meer te zien bij de Apple Watch en bij de Samsung Gear - waarvan de derde generatie tijdens de IFA is gepresenteerd. Zo heeft Samsung het aantal sensoren in de Gear S3 fors uitgebreid. De Gear S3 beschikt nu over een hoogtemeter, barometer, snelheidsmeter, accelerometer, gyrosensor, hartslagsensor en lichtsensor.
Focus op gezondheid huishoudelijke apparaten
Een steeds zichtbaarder trend binnen de verkoop van kleine huishoudelijke apparaten is een focus op gezondheid. Dat uit zich in de groeiende verkoop van producten voor persoonlijke verzorging. Zo groeide de afzet van blenders waarmee gezonde drankjes worden bereid wereldwijd met 11 procent tot 878 miljoen euro (exclusief de VS en Canada).In West-Europa stijgt de afzet van apparatuur voor lichttherapie en huidverzorging, in de eerste jaarhelft met respectievelijk8 en 7 procent. Milieuproblemen in grote steden, met name luchtvervuiling, leiden tot een stijgende afzet van devices die de lucht schoonmaken in huis. Vooral in Azie zijn deze devices populair.