Gezondheidssector heeft baat bij falen tech-giganten

19 februari 2016
apple-healthkit
Innovatie
Nieuws

De gezondheidssector heeft net zo veel baat bij mislukkingen van organisaties zoals Google, IBM en Apple op het gebied van e-health, als dat de sector heeft bij successen op dit gebied. Veel wordt er geleerd van wat niet werkt. Hoe dan ook heeft de gezondheidssector technologiebedrijven nodig.

De komende tijd zullen tech- en retailgiganten op basis van eigen leercurves komen met diensten die zeker disruptie tot gevolg hebben in de manier waarop de gezondheidssector werkt en die zullen leiden tot gezondere bevolkingen die kosteneffectiever geholpen worden om gezond te blijven. Dat schrijft Carla Smith, uitvoerende vice-president van non-profit organisatie HIMMS, in een blog op de technologiewebsite Techcrunch.

Veel falen van bedrijven uit Sillicon Valley komen voort uit gebrek aan kennis over de interactie tussen klinische zorgverleners en patiënten en hoe individuen met hun gezondheid bezig zijn.  Er wordt te weinig nagedacht over drempels op wetgevend gebied, er wordt te weinig of geen rekening gehouden of samengewerkt met de medische gemeenschap en de bereidheid van consumenten om IT in te zetten voor  een beter inzicht in hun welzijn en gezondheid wordt overschat.

Leren van falen

Zo leerde de sector van Googles Health’s online personal health record (PHR) initiatief dat er grote verschillen zijn tussen wat patiënten willen en wat zij nodig hebben. Een op consumenten gerichte dienst op e-health gebied zal alleen succesvol zijn als consumenten de voordelen zien en ervaren. In het geval van Googles PHR-initiatief was er vooral een focus op de meerderheid van passieve patiënten, die slechts enkele keren per jaar in aanraking komen met de gezondheidszorg en dus niet of nauwelijks een PHR hebben of gebruiken. Chronische patiënten maakten al lang gebruik van PHR’s als manier om hen te helpen bij het beheren van hun gezondheidsstatus.

Geen goede operabiliteit

Carla Smith bekritiseert de vooral vanuit technologisch standpunt op e-health gezette stappen van technologiegiganten, zoals via de Apple Watch en HealthKit van Apple. Een goede interoperabiliteit en standaardisatie is een must om er voor te zorgen dat dergelijke instrumenten echt goed inzetbaar zijn. HealthKit werkt echter alleen met het eigen iOS-ecosysteem en is dus maar beperkt inzetbaar. Meer flexibiliteit op dit gebied is nodig, meent de auteur.

Toch tonen de stappen van techgiganten en retailpartijen zoals Amazon en WalMart veel belofte. Zeker met hun gigantische databases op het gebied van consumentengedrag en –trends kunnen zij veel bijdragen aan het via IT bijdragen aan een betere gezondheid, bijvoorbeeld met persoonlijke digitale gezondheids coaches.

De behoefte is er in ieder geval genoeg, goede innovaties zullen dan ook zeker aanslaan. Uit het proces van falen zullen uiteindelijk succesvolle op IT gebaseerde diensten en instrumenten voortkomen. Daarbij is er genoeg ruimte voor zowel de genoemde giganten als start-ups, aldus Smith.