De gynaecologen in het Röpcke-Zweers Ziekenhuis (Hardenberg) gaat de communicatie-app BeterDichtbij inzetten voor hun patiënten. BeterDichtbij wordt in meer dan 10 regio’s ingezet, door zowel ziekenhuizen als huisartsenpraktijken. Onlangs werd er een samenwerking gesloten met Thuisarts.nl, zodat de laagdrempelige medische informatie van deze website eenvoudig mobiel te bekijken is.
De dienst wordt in Hardenberg onder meer ingezet om korte vragen van patiënten tussendoor te beantwoorden. Verder kunnen patiënten die het fijn vinden, nu de onderzoeksuitslagen via de BeterDichtbij app ontvangen, vertelt gynaecoloog Monique Wüst. “Ik adviseer patiënten om BeterDichtbij te gebruiken als ik denk dat ze er voordeel van kunnen hebben. Bijvoorbeeld omdat ze telefonisch niet altijd goed bereikbaar zijn.” Het is nog niet bekend of en zo ja, wanneer de app ziekenhuisbreed wordt ingezet.
Ingezet voor onderzoeksuitslagen
De BeterDichtbij dienst bestaat uit een app voor patiënten en een eenvoudig webplatform voor artsen. Artsen zetten BeterDichtbij veel in voor informatie over onderzoeksuitslagen en voor korte medische vragen. “Patiënten krijgen informatie over bijvoorbeeld anticonceptie of uitstrijkjes, wanneer dit van toepassing is voor hun behandeling. Het zijn korte berichten die je met elkaar uitwisselt. Als ik echt iets moet uitleggen, dan bellen we of plannen we een consult,” aldus Wüst.
De app was in eerste instantie bedoeld voor de 30 regionale ziekenhuizen die lid zijn van de SAZ (Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen) en voor zorgverleners zoals huisartsen in hun regio. De SAZ-leden stemden vorig jaar in met de
oprichting van een apart bedrijf. Nu is de dienst beschikbaar voor alle zorgorganisaties in Nederland.
In augustus 2017 waren er zeven ziekenhuizen actief met de app, begin november bijna tien. In
februari 2018 sloot SJG Weert als eerste Limburgse ziekenhuis aan. Ook het Boxmeerse Maasziekenhuis besloot in het eerste kwartaal van 2018 om gebruik te gaan maken van de dienst. Met het Röpcke-Zweers erbij zijn er 13 ziekenhuizen die de dienst inzetten.
Tijdstip communicatie zelf bepalen
Voor Wüst en haar collega’s is het een groot voordeel dat zij zelf kunnen bepalen wanneer ze berichten uitwisselen. “Ik kan bij wijze van spreken ’s avonds om zes uur antwoorden, na mijn spreekuur. Dat bespaart tijd voor mij en mijn patiënten,” vertelt ze. Met haar patiënten stemt ze af dat ze twee keer per week berichten leest en beantwoordt. “We zien dat het aantal telefoontje ook al wat afneemt. Dat is geen doel, want patiënten kunnen gewoon blijven bellen, maar wel een mooi neveneffect.”
Als praktijkvoorbeeld wordt gebruikster mevrouw Van Oenen naar voren geschoven. Zij zet de app regelmatig in voor contact met haar gynaecoloog. “Je hebt een druk leven en op werk is bellen met de arts niet altijd gepast,” vertelt mevrouw. “Als ik in mijn omgeving vertel dat dit kan, reageert iedereen: Dat is handig!”
Niet voor alles geschikt
Of BeterDichtbij voor iedere soort uitslag en vraag geschikt is, betwijfelt Van Oenen. “Ik vind het zelf heel handig, voor mij is het een aanvulling op de consulten. Anders moet je steeds bellen of langskomen voor een persoonlijk gesprek, daar gaat zoveel tijd inzitten. Maar het ligt er natuurlijk wel aan om wat voor onderzoeksuitslagen het gaat.”
Dat de digitale service BeterDichtbij even wennen is voor de artsen en assistenten, geeft Van Oenens arts aan. Dat heeft ze zelf ook ervaren toen ze laatst na het consult direct naar huis ging. “Een dag later belde de assistente. Ze zei dat ze me had gemist om een afspraak te maken. Ik dacht dat dat ook via de app ging. Dat wordt nu nog niet gedaan, vertelde ze me. Het zou heel handig zijn als je alles op één plek hebt,” vertelt Van Oenen.