Hulpmiddelenautomaat helpt patiënten en verlicht werkdruk

wo 29 mei 2024 - 12:40
Tweedelijn
Nieuws

In het Zuyderland Medisch Centrum in Heerlen en in Sittard-Geleen zijn hulpmiddelenautomaten geplaatst. Patiënten kunnen hiermee 24/7 toegang krijgen tot belangrijke hulpmiddelen, zoals rollator, toiletverhoger, rolstoel en rugsteun. De automaten zijn strategische geplaatst bij de parkeergarages en de spoedeisende hulp. Zonder tussenkomst van een ziekenhuismedewerkers kunnen patiënten de hulpmiddelen ophalen. Deze innovatieve stap heeft het ziekenhuis gezet in samenwerking met Medicura.

De hulpmiddelenautomaat is niet alleen een waardevolle service voor patiënten die na een opname naar huis gaan, maar ook voor poliklinische patiënten. Zo kan bijvoorbeeld een patiënt met een voetblessure die in het weekend de Spoedeisende Hulp bezoekt en krukken nodig heeft, het ziekenhuis verlaten met dit hulpmiddel direct in handen.

Voordelen voor patiënten en ziekenhuis

De geautomatiseerde bestel- en uitgifteoplossing heeft voordelen voor zowel patiënten als het ziekenhuis. Patiënten kunnen nu sneller met ontslag en hebben 24/7 toegang tot hulpmiddelen. Voor het ziekenhuis betekent de aanwezigheid van de hulpmiddelenautomaat een verlichting van de werkdruk, snellere doorstroming van patiënten en minder onnodige bezetting van ziekenhuisbedden.

In de zomer van 2022 heeft het Bravis ziekenhuis de toegankelijkheid van medische hulpmiddelen zoals krukken, rolstoelen en ziekenhuisbedden, verbeterd. Patiënten hebben na een behandeling, al dan niet met verblijf in het ziekenhuis, als ze weer naar huis gaan soms de behoefte aan een medisch hulpmiddel. Daarvoor kunnen zij terecht bij de speciale automaat bij de SEH van het Bravis op de locaties Roosendaal en Bergen op Zoom.

Verzekeringsgegevens invoeren

Met de ingebruikname van de automaat voor medische hulpmiddelen hoeven patiënten voor deze hulpmiddelen nu niet meer eerst langs een thuiszorgwinkel. Dat scheelt tijd en geregel. Bij de automaat voeren zij hun verzekeringsgegevens in en vervolgens kan het geselecteerde hulpmiddel direct worden meegenomen. Ook het inleveren van medische hulpmiddelen kan bij de automaat worden afgehandeld. Het Bravis was destijds het derde Nederlandse ziekenhuis waar de automaat zijn intrede deed.

Programma optimalisatie productdata

Onder de naam GS1 Data Care heeft GS1 in samenwerking met de Nederlandse ziekenhuizen begin dit jaar een programma opgezet voor optimalisatie van productdata. De Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra (NFU) heeft vierhonderd leveranciers van medische hulpmiddelen een dringend verzoek gestuurd om daarvoor de GDSN-datapool in te zetten. Ziekenhuizen hebben betrouwbare productdata nodig om vooraf te checken of medische hulpmiddelen aan alle eisen voldoen en veilig inzetbaar zijn.