ICT-kosten ziekenhuizen voor het vijfde jaar op rij gestegen

di 7 januari 2020 - 16:02
ICT-Datacenter
ICT
Nieuws

Voor het vijfde jaar op rij zijn de ICT-kosten van ziekenhuizen gestegen. De stijgende kosten worden met name veroorzaakt doordat ziekenhuizen in hoge mate afhankelijk zijn van de digitale informatievoorziening. Dat is het resultaat van de groeiende digitalisering in de zorg. Dat blijkt uit de ICT Benchmark Ziekenhuizen over het boekjaar 2018 van M&I/Partners.

In 2018 bedroegen de ICT-kosten bij de deelnemende ziekenhuizen gemiddeld 5,7 procent van de omzet. Vergeleken met een jaar eerder een stijging van 0,2 procentpunten. In 2013 ging nog 'slechts' 4,4 procent van de omzet op aan ICT-kosten.

Groeiende digitalisering

De groeiende afhankelijkheid van digitale informatievoorziening stelt ook hogere randvoorwaarden aan continuïteit, beveiliging en kwaliteit van informatie. Ook is meer ICT-personeel nodig voor taken zoals informatie- en datamanagement.

De toenemende digitalisering en ontwikkelingen als ‘de juiste zorg op de juiste plek’, netwerkzorg en onderlinge doorverwijzing, spelen ook een rol hierbij. De kosten die hiermee gemoeid zijn komen bij de reeds bestaande ICT-kosten. Dat stelt Antoon van Luxemburg, principal adviseur bij M&I/Partners.

Echter, de digitalisering van de zorg ook gezien als een oplossing voor ziekenhuizen die door stijgende personeelskosten, ouderwetse businessmodellen en dalende rendementen de afgelopen jaren in zwaar weer gekomen zijn.

Kosten implementatie EPD koploper

De aanschaf en implementatie van het EPD staat al jaren bovenaan in de top 10 van software-kosten. Wel is een verschuiving zichtbaar naar kosten voor het optimaal benutten van het EPD. De deelnemende ziekenhuizen besteden daar steeds meer aandacht aan. De benchmark worden naast de kosten van het EPD ook het gebruik en functionaliteiten bepaald.

Naast dossiervoering en multidisciplinaire procesondersteuning is de volgende stap het optimaliseren van het EPD. Voorbeelden daarvan zijn het toepassen van beslisondersteuning in het EPD en het koppelen van apparatuur bij patiënten thuis. Daarnaast investeren steeds meer ziekenhuizen ook in het opleiden van personeel en wordt meer aandacht geschonken aan de gebruiksvriendelijkheid van het EPD.

Toenemend digitaal patiëntcontact

Bij de deelnemende ziekenhuizen worden ook de eerste stappen gezet naar digitale patiëntinteractie, zoals patiëntportalen. De kosten van deze ontwikkelingen worden grotendeels geboekt als software. Het zijn met name investeringen die de informatiepositie van de patiënt verbeteren en zogen dat gegevens van de patiënt eerder beschikbaar zijn in het ziekenhuis.

Hierbij ligt de focus vooral op online inzage van het dossier en online ondersteuning van het zorgproces. Daarnaast komen online functionaliteiten met betrekking tot zelfregie van de patiënt door het koppelen van zelfmeetapparatuur en het PGD ook langzaam op gang.