Steeds meer ziekenhuizen besteden het beheer van hun ICT uit aan externe partijen. Dit blijkt uit een onderzoek van M&I/Partners onder managers van twaalf ziekenhuizen verspreid door Nederland. Bij kleinere ziekenhuizen is het vooral een kwestie van noodzaak, omdat zij te weinig eigen ICT-capaciteit hebben. Grotere ziekenhuizen en kiezen vooral voor het outsourcen van ICT omdat hen dit voordelen biedt.
Ziekenhuizen lopen bepaald niet voorop in de gezondheidszorg als het gaat om het outsourcen van ICT-zaken. Waar bij andere zorgorganisaties vaak het grootste deel van de ICT al geoutsourcet is, is dat bij ziekenhuizen nog niet het geval. De belangrijkste verklaring van dit verschil is volgens het onderzoek van M&I/Partners dat ziekenhuizen vaak nog wel voldoende grootte hebben om het grootste deel van de benodigde deskundigheid in huis te kunnen hebben en te houden.Outsourcen omdat het moet
Ziekenhuizen worden steeds afhankelijker van ICT voor ondersteuning van hun bedrijfsprocessen, en ICT wordt steeds complexer. Dit betekent dat om alle ICT goed ‘draaiende’ te houden er veel verschillende experts nodig zijn (al dan niet continu). Steeds meer ziekenhuizen hebben dan ook plannen om geleidelijk aan steeds meer ICT-delen te outsourcen.Hierbij geldt grofweg dat kleinere ziekenhuizen delen outsourcen omdat het moet (gebrek aan eigen ICT-mensen), en grotere ziekenhuizen omdat het kan en omdat het voordelen biedt (zoals schaalbaarheid van IT-toepassingen).
ICT-infra- en toepassingen
ICT-sourcing varieert van het door anderen laten uitvoeren van (delen van) het technisch beheer van de ICT-infrastructuur tot en met het als beheerde dienst afnemen van ICT-diensten. Bij dit laatste is alle techniek letterlijk en figuurlijk buiten deur geplaatst en is de klant ook geen eigenaar meer van de ICT-infrastructuuren bijbehorende systeemlicenties. Er is ook gekeken naar applicatiesourcing, maar specifiek medische toepassingen vallen hier niet onder.Onderdelen die op dit ogenblik het meest geoutsourcet worden, zijn (delen van het) technisch beheer van de ICT-infrastructuur en applicaties die als SaaS (uit de cloud) worden afgenomen. De voornaamste reden om deze zaken te outsourcen is in het algemeen de hogere kwaliteit van de dienstverlening die nagestreefd wordt. De meeste ziekenhuizen geven aan hun doelstellingen op dit gebied ook te hebben bereikt.
De outsourcingsplannen liggen voor de kleinere ziekenhuizen ook hoofdzakelijk op deze gebieden. De grotere ziekenhuizen daarentegen lijken er meer naar te streven om het grootste deel van de generieke ICT-zaken te outsourcen, en verlaten daarbij bovenstaande ‘eiland’outsourcing.
Bekijk hier het volledige onderzoek.