Het IJsselland Ziekenhuis heeft vrijdag 19 oktober het nieuwe elektronisch patiëntendossier HiX in gebruik genomen. Met deze modernisering verwacht het ziekenhuis in Capelle aan de IJssel klaar te zijn voor een toekomst met meer regionale samenwerking en patiëntparticipatie.
In oktober 2016 besloot IJsselland zijn tot dan toe gebruikte SAP-systeem in te ruilen voor het EPD van ChipSoft. Het ziekenhuis begon in december 2016 met de implementatie van het PDMS van HiX op de IC en OK, in combinatie met het OK-planningssysteem, dat al in gebruik was. Dat zou live gaan in de zomer van 2017. Aan het eind van 2017 begon de totale implementatie van HiX.
Jules de Vet, lid raad van bestuur, spreekt over een omvangrijke operatie waaraan met meer dan 300 mensen anderhalf jaar lang is gewerkt. “Met de ingebruikname van HiX nemen wij een grote stap richting de toekomst. Het digitaal registreren van alle patiëntgerelateerde informatie maakt de zorg efficiënter, kwalitatief beter en absoluut veiliger.”
EPD voor regionale samenwerking van belang
Verder wordt samenwerking tussen ziekenhuizen steeds belangrijker. Het veilig en snel kunnen uitwisselen van patiëntgegevens maakt daarvan volgens De Vet een essentieel onderdeel uit. Doordat het IJsselland Ziekenhuis straks - net als vrijwel alle andere ziekenhuizen in de regio Rotterdam - werkt met HiX, wordt dat gemakkelijker. Overigens moet ook uitwisseling tussen EPD’s van uiteenlopende leveranciers makkelijker worden met de implementatie van MedMij-standaarden en afspraken.
Het nieuwe patiëntendossier was nodig, omdat het oude SAP-systeem niet meer aan de behoeften kon voldoen. HiX doet dat volgens het ziekenhuis wel, als een totaaloplossing voor dossiervoering, workflow-ondersteuning, zorgadministratie, zorglogistiek, planning en e-health. Het biedt iedere zorgverlener een geïntegreerde, digitale werkomgeving, faciliteert veilige gegevensuitwisseling tussen zorginstellingen en betrekt patiënten meer bij hun zorgproces. Doordat HiX inzetbaar is op vaste en mobiele devices, kunnen zorgverleners overal relevante informatie inzien en registreren, zo stelt het IJsselland.
Nog geen koppeling aan patiëntportaal
Het ziekenhuis spreekt over meer patiëntenparticipatie, maar laat niet weten of het EPD ook aan een patientportaal gekoppeld wordt. Het aantal ziekenhuizen met een eigen website dat een patiënt- of patiëntenportaal biedt, is in het afgelopen jaar
volgens e-health kennisinstituut Nictiz verdubbeld. Ging het in augustus 2017 nog om één op de drie ziekenhuizen, inmiddels bieden twee op de drie Sinds augustus 2017 zijn er 21 patiëntportalen bijgekomen.
Een patiëntportaal biedt zorggebruikers de mogelijkheid tot inzage in hun gezondheidsgegevens die het ziekenhuis over hen beschikbaar stelt. Deze gegevens kunnen persoonlijke gegevens, onderzoeksresultaten, medicatieoverzicht en behandelinformatie zijn. Via de website hoeonlineisjeziekenhuis kunnen mensen zien hoe ver het ziekenhuis is waar zij behandeld (gaan) worden. Volgens deze website beschikt het IJsselland nog niet over een patiëntportaal.
Openingsmanifestatie van de e-healthweek 2019
Meer weten over hoe, waarmee en met wie de zorg haar toekomst implementeert? Bezoek dan op 21 januari 2019 de jaarlijkse ICT&health Openingsmanifestatie van de e-healthweek. Entreekaarten zijn gratis, dus wacht niet en meld u snel aan want op is op!