Informaticastudenten creëren VR-spel voor rolstoelgebruikers

23 juni 2017
Nieuws
De behoefte aan verantwoord bewegen voor rolstoelgebruikers is groot, om zo gezondheid en spierontwikkeling te bevorderen. Het studententeam uit Utrecht ontwikkelde voor hen een Virtual Reality spel, waarin zij een bal in een bepaalde richting slaan, ballonnen hooghouden of bijvoorbeeld ballen ontwijken. Het spel, wat de naam Inverse Reality draagt, werd ontwikkeld in samenwerking met fysiotherapeuten en informaticastudenten.

Gezondheid verbeteren

Met Virtual Reality en bewegingssensoren hebben de Utrechtse informaticastudenten een virtuele omgeving gecreëerd waarin rolstoelgebruikers hun bovenlichaam spelenderwijs in beweging kunnen brengen. De studenten gebruikten hiervoor open source software.

Een vriend van het team vormde de inspiratie: hij zit een rolstoel en is beperkt in zijn beweging. Hierdoor verminderd zijn weerstand en komen ziektes sneller op. Inverse Reality laat hem en andere rolstoelgebruikers op een leuke en sportieve manier bewegen. Op de lange termijn zorgt dit voor een verbetering in zowel conditie als gezondheid.

###VRspel###

Technologie voor het dagelijkse leven

De focus op het verbeteren van de kwaliteit van leven van mensen met een beperking staat centraal bij de ProjectB Challenge. IT-studenten krijgen de uitdaging om technologie te ontwikkelen waarmee zij het dagelijks leven verbeteren.

Begin 2017 opende de inschrijving voor de derde editie van de Challenge. In de tweede ronde ontwikkelden acht studententeams van drie hogescholen uit Utrecht, Zwolle en ’s Hertogenbosch een prototype. De prototypes werden gepresenteerd aan een jury bestaande uit Frederik Zevenbergen, Community Manager van Tweakers, Suzanne Verheijden, Programmamanager van gehandicaptenzorginstelling ’s Heeren Loo, en Menno van Doorn, directeur van het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie (VINT).