Informatiepunt digitale zorg in Maasstad ziekenhuis

di 4 februari 2020 - 17:00
Informatiepunt-Maasstad
Databeschikbaarheid
Nieuws

Onlangs, tijdens de e-healthweek, heeft het Maasstad Ziekenhuis in Rotterdam een nieuw 'Informatiepunt' geopend waar mensen terecht kunnen met vragen over het digitale ziekenhuis. Daarmee wil het Maasstad patiënten nog beter informeren over e-health toepassingen en kan iedereen de mogelijkheden zelf ervaren.

Het gebruik van toepassingen voor digitale zorg is, zo stelt het ziekenhuis, nog lang niet voor iedere patiënt even vanzelfsprekend.

Het online raadplegen van medische gegevens en het maken van afspraken zijn diensten die patiënten van het Maasstad Ziekenhuis al langere tijd online kunnen regelen. Dat geldt ook voor het aanvragen van herhaalrecepten en het stellen van vragen middels een zogenoemd e-consult.

Digitale zorg 'uitproberen'

Online zorg biedt veel voordelen voor de patiënt. Het rustig, in de vertrouwde thuisomgeving, kunnen nalezen van hetgeen in het ziekenhuis bij een bezoek aan een arts besproken is bijvoorbeeld. Maar ook om het verlenen van zorg aan patiënten voor wie de reis naar het ziekenhuis te zwaar is.

Het nieuw geopende Informatiepunt moet er aan bijdragen dat steeds meer patiënten vertrouwd raken met online zorg en het gebruik van deze dienstverlening groeit. Er zijn onder andere tablets beschikbaar waar bezoekers in een nagebouwd patiëntenportaal kunnen rondkijken. Ook wordt en het gebruik van online diensten zoals een e-consult en chatten of videobellen met een arts uitgelegd.

Hulp bij installatie

Patiënten die willen starten met een of meerdere digitale borgtoepassingen kunnen bij het Informatiepunt geholpen worden met de installatie of het inloggen bij de DigiD app. “Zo kan iedereen langzaam wennen aan het digitale ziekenhuis en gebruik maken van alle ontwikkelingen die daarin voorhanden zijn", zegt Iris Verberk, internist-nefroloog en Chief Medical Information Officer (CMIO) in het Maasstad Ziekenhuis.

“Ik merk dagelijks dat een deel van onze patiënten moeite heeft om toegang te krijgen tot de digitale mogelijkheden. Dit is jammer, want ik zie de toegevoegde waarde hiervan bij patiënten die hier wel gebruik van maken. Om onze patiënten hierbij te kunnen helpen, openen we nu het Informatiepunt.”

De opening van het nieuwe Informatiepunt komt enkele weken nadat de voorzitter raad van bestuur, Peter Langenbach, tijdens zijn nieuwjaarsspeech bekend maakte dat het Maasstad Ziekenhuis in 2020 een nog concretere invulling wil geven aan de juiste zorg op de juiste plek.