Innovatieve corona communicatie Zuyderland genomineerd

vr 1 oktober 2021 - 12:00
Zuyderland-Sittard-2020
ICT
Nieuws

De communicatieaanpak van het Zuyderland Medisch Centrum rondom de corona pandemie is genomineerd voor de Galjaardprijs 2021. Vanaf de eerste dag van de coronacrisis koos Zuyderland voor eerlijke, belevende en innovatieve communicaties. Bovendien slaagde het ziekenhuis er in door alles met eigen middelen en eigen medewerkers te realiseren. Die innovatieve insteek en openheid zorgt er nu voor dat het ziekenhuis genomineerd is voor de landelijke prijs voor publieke (overheids)communicatie.

Het Zuyderland Medisch Centrum onderscheidde zich vanaf het prille begin van de coronacrisis door te kiezen voor een radicaal eerlijke, belevende, betrokken en beeldende communicatie. Die aanpak werd zowel intern als extern gehanteerd en trol al snel de landelijke aandacht. Het ziekenhuis is nu, samen met nog negen kanshebbers, genomineerd voor de Galjaardprijs 2021. Een van de andere genomineerden is de citybranding van het Eurovisiesongfestival in Rotterdam.

Communicatie zonder extra middelen

Een van de onderscheidende factoren waarmee de communicatieaanpak van Zuyderland de aandacht trok was het feit dat het ziekenhuis alles met eigen middelen en eigen medewerkers deed. Deels omdat er geen extra budget was. Dat bleek echter geen belemmering.

Alle producties, van berichtgeving tot persbegeleiding, van video’s tot interne live-blogs, van social media strategie tot persconferenties en van infographics tot posters, zijn door eigen medewerkers met hart voor de organisatie èn zorg gerealiseerd. Daarbij stonden de 10.000 medewerkers, CARE én CURE, van het Zuyderland centraal. Zij kregen steeds opnieuw een podium om samen het eerlijke verhaal over de coronacrisis te vertellen.

"Die aanpak viel bij velen op. Het werd ervaren als belevend, oprecht en eerlijk. De woordvoerders van Zuyderland hadden een coachende rol voor het personeel en de medewerkers. Dat concept kan als een doorbraak van de rol van zorgverlener in de media gezien worden. De zorgverleners namen hun rol met verve en lieten zien wat er achter de schermen van bijvoorbeeld het ziekenhuis of zorgcentrum in alle openheid gebeurde en speelde", vertelt Stef Petit, manager Communicatie & Marketing.

Zuyderland eerder al in de prijzen

Het is niet de eerste keer dat een communicatieproject van het Zuyderland voor de Galjaardprijs genomineerd wordt. In 2017 viel die eer ten deel aan het project ZuyderlandLIVE! Dat project wist toen zowel de publieks- als de vakjury prijs in de wacht te slepen.

De uitreiking van de Galjaardprijs vindt plaats op het landelijke PubCom21-congres op 4 november, dat als thema ‘Het Eerlijke Verhaal’ zal hebben: een filosofie die Zuyderland al jaren aanhangt en die aan de basis heeft gestaan van de genomineerde communicatieaanpak.