IOT verbetert onderhoud en gebruik medische devices

27 juli 2018
Elekta-Education-and-Training-Linac
Diagnostiek
Nieuws
Met de implementatie van IoT platform ThingWorx verwacht het bedrijf de mogelijkheden voor onderhoud op afstand te verbeteren. Daarnaast moet het mogelijk worden om sneller te innoveren door de prestaties van producten te optimaliseren en meer inzichten verwerven in de onderhoudsbehoeften van medische apparatuur door monitoring op afstand. Elekta werd in 1972 opgericht in Stockholm door Lars Leksell, een professor in neurochirurgie die verbonden was aan het Karolinska-Instituut in Stockholm. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot een beursgenoteerd medisch technologieconcern met 3.600 werknemers en wordt hun apparatuur gebruikt door ruim 6.000 medische instellingen in alle delen van de wereld.

Verbinden medische apparatuur via IoT

Elekta was naar eigen zeggen het eerste bedrijf dat naar nieuwe manieren zocht om klanten meerwaarde te bieden door medische apparatuur te verbinden, bewaken en op afstand te onderhouden. De eerste strategie die Elekta op dit gebied uitrolde, betrof mogelijkheden voor onderhoud op afstand, met Elekta IntelliMax. Deze oplossing draait op het ThingWorx-platform van PTC en biedt naast veilige toegang op afstand de mogelijkheid om onderhoud aan apparatuur te voorspellen. ThingWorx biedt integratie met het cloudplatform Microsoft Azure IoT. Elekta kan zo makkelijker een verbinding leggen met de duizenden apparaten die klanten in alle delen van de wereld gebruiken om meer inzicht in de prestaties van apparatuur te krijgen en de uptime ervan te verbeteren. Medische instellingen kunnen zo meer patiënten bedienen.

Uitbreiden voorspellend onderhoud

Elekta stelt dat het inmiddels ruim 30 procent van alle problemen met apparatuur op afstand kan verhelpen. Nu het meer inzicht heeft in de prestaties van producten, verwacht Elekta de mogelijkheden voor voorspellend onderhoud verder uit te breiden. Zo kan onder meer de reistijd- en kosten van onderhoudsmonteurs fors teruggedrongen worden en ongeplande downtime voorkomen, zodat de behandeling van patiënten niet negatief wordt beïnvloed. “Jaarlijks worden bijna 1,5 miljoen patiënten behandeld met behulp van onze systemen,” zegt Daniel Kingham, remote service program director bij Elekta. “Voor hun fysieke en emotionele welzijn is het cruciaal dat ze geen enkele behandeling mislopen. Downtime van medische apparatuur is dus uit den boze. Elekta IntelliMax genereert nu automatisch waarschuwingen over de verwachte uitval van specifieke onderdelen. De oplossing belt proactief klanten om problemen te verhelpen die storingen kunnen veroorzaken en maakt het mogelijk om direct te reageren op onderhoudsverzoeken van klanten.”

Beperkte impact IoT op zorg

Overigens verwacht marktonderzoeksbureau Strategy Analytics dat de impact van IoT op de gezondheidszorg de komende jaren nog beperkt blijft tot met name proeven en pilots. IoT heeft de potentie om de zorg –medische wetenschap, zorgprofessionals en patiënten – grote verbetermogelijkheden te bieden. Er is echter veel technologieconcurrentie en instellingen kunnen hun budgetten slechts eenmaal besteden. Een omzetgroei op jaarbasis van 8 procent tot en met 2020 is dan ook het maximaal haalbare.