Isala wil de komende jaren meer SanaCoaches aan haar patiënten beschikbaar stellen. Met behulp van deze apps voor tablet of smartphone en het patiëntenportaal kunnen arts en patiënt op afstand contact leggen. Om dit te kunnen realiseren is per 1 juli 2019 een samenwerking aangegaan met Sananet.
Isala startte dit jaar met het zogeheten Connected Care-programma. Dit programma zich richt op het verlenen van zorg in de thuisomgeving van patiënten. Zo hoeven patiënten minder vaak naar het ziekenhuis te reizen en dus ook minder vaak een beroep te doen op hun naaste of mantelzorger. “De digitale SanaCoaches van Sananet helpen ons om patiënten zorg in hun eigen, vertrouwde omgeving te bieden”, zegt Jan Gerard Maring, programmadirecteur Connected Care.
Integraal onderdeel medische behandeling
Isala wil de komende jaren meer SanaCoaches aan haar patiënten beschikbaar stellen. Om dit te kunnen realiseren, werkt de organisatie per 1 juli 2019 samen met Sananet, aanbieder van Telemonitoring en e-Health oplossingen in Nederland. De online begeleidingsprogramma’s van Sananet geven zorgprofessionals realtime inzicht in het verloop van de gezondheid van hun patiënten.
Als integraal onderdeel van de medische behandeling zullen onze digitale SanaCoaches een belangrijke bijdrage gaan leveren aan de ambitie van Isala om de juiste zorg op de juiste plaats te laten plaatsvinden. “De digitale SanaCoaches zijn als een persoonlijke buddy voor de patiënt en een virtuele assistent van de behandelaar”, licht Jan Ramaekers, CEO van Sananet, toe.
Nog aantal stappen te maken
Eén van de eCoaches die Isala nu al beschikbaar stelt aan haar patiënten is MijnIBDCoach, een eCoach voor patiënten met de ziekte van Crohn en colitis ulcurosa. Volgens Maring moet nog een aantal stappen worden gemaakt, zoals een koppeling met het elektronisch patiëntdossier, voordat MijnIBDCoach aan een grotere patiëntgroep beschikbaar kan worden gesteld.
Door de samenwerking tussen Isala en Sananet kunnen patiënten van Isala in de nabije toekomst al gebruik maken van bestaande eCoaches van Sananet. Daarnaast wil Isala samen met Sananet nieuwe eCoaches ontwikkelen voor bestaande patiëntengroepen. Een aantal specialismen heeft al aangegeven graag te willen bijdragen aan de ontwikkeling van nieuwe eCoaches.
Samenwerking met Zilveren Kruis
Begin dit jaar sloten Isala en Zilveren Kruis een nieuw meerjarenakkoord. Het doel hiervan is om de zorg inhoudelijk verder te verbeteren en de stijgende zorgvraag het hoofd te bieden. Isala en Zilveren Kruis stellen de visie te delen dat een deel van de zorg anders georganiseerd moet worden om de gezamenlijke doelstellingen te bereiken. E-health speelt hierin een belangrijke faciliterende rol. Isala biedt al langer telemonitoring aan voor COPD en patiënten met hartfalen.
Praktisch is onder meer afgesproken dat tot 2022 circa 1.000 COPD-patiënten telemonitoring aangeboden krijgen. Dat betekent dat zij alleen naar het ziekenhuis hoeven als ze echt zorg nodig hebben. Ook mensen die in aanmerking komen voor hartrevalidatie of die kanker hebben, krijgen de mogelijkheid om een deel van de behandeling veilig thuis te ontvangen.
Miljoenenlening voor meer e-health toepassingen
In januari ontving Isala een lening van 150 miljoen euro van de Europese Investeringsbank (EIB). Met het geld wil het ziekenhuis de komende jaren de zorg in de eigen regio waarborgen en verder doorontwikkelen. Het bedrag wordt onder meer besteed aan nieuwbouw op de ziekenhuislocatie in Meppel en meer e-health toepassingen in de zorg.