Search
Close this search box.
Search

Nieuwe keuzehulpen voor Anna Ziekenhuis en Bovenij

Bij steeds meer ziekenhuizen wordt gebruikgemaakt van keuzehulpen. Onlangs zijn er onder andere bij het Anna Ziekenhuis en Bovenij onlangs nieuwe keuzehulpen geïntroduceerd bij diverse medische specialisaties. Het gaat om een online hulpmiddel, waarmee arts en patiënt inzicht krijgen in de persoonlijke situatie en voorkeuren van de patiënt. Nadat de patiënt inlogt doorloopt hij in een aantal stappen de keuzehulp.

Ziekenhuizen vinden het belangrijk dat patiënten samen met de specialist beslissen over de behandeling en dat lukt beter met keuzehulpen. Daarom bieden steeds meer specialisten dergelijke online hulpmiddelen aan zodat patiënten weloverwogen mee kunnen denken over hun behandeling. In het Anna Ziekenhuis en Bovenij voegden ze in april 2022 een aantal keuzehulpen aan het assortiment toe.

Samen behandeling kiezen met keuzehulpen  

Uit onderzoek blijkt dat samen beslissen voordelen heeft en de zorg beter kan maken. Zo blijkt dat een patiënt die mee kan beslissen over een behandeling, meer vertrouwen heeft in de gemaakte keuze en zich hier beter bij voelt. Bij Anna zijn daarom keuzehulpen toegevoegd bij Kindergeneeskunde (Refluxziekte bij baby’s en chronische pijn bij jongeren). Tevens is er bij dermatologie een keuzehulp speciaal voor Psoriasis patiënten. Er waren bij andere specialismen al tientallen keuzehulpen aanwezig en dat aantal wordt beetje bij beetje uitgebreid.  

Inzicht in voorkeuren patiënt

Iedere behandeling heeft voor- en nadelen en de afweging daarvan kan voor iedere patiënt anders uitpakken. Ook bij het Bovenij ziekenhuis ziet men het belang van zo’n digitale hulpmiddel: “Een keuzehulp geeft informatie over de diagnose en de voor- en nadelen van de mogelijke behandelingen. Voor veel diagnoses bestaan meerdere behandelopties. Wat de beste behandeling is, verschilt per patiënt. Wanneer een patiënt de keuzehulp invult krijgt hij en de behandelaar meer inzicht in de voorkeuren van de patiënt.”  
Belangrijk, want elke behandelingsoptie heeft specifieke voor- en nadelen die door elke patiënt anders gewogen kunnen worden. Inmiddels zet bijvoorbeeld de afdeling gynaecologie gebruik van keuzehulpen en volgen de afdelingen Orthopedie en Chirurgie snel. BovenIJ-gynaecoloog Moniek Twisk is te spreken over de inzet van de keuzehulp: “Een goed gesprek is de basis van goede zorg. Door samen met de patiënt alle mogelijke opties te bespreken zal een patiënt een gemotiveerde keuze maken en meer tevreden zijn met het ingestelde beleid.”


Peter icthealth

ICT&health World Conference 2024

Ervaar de toekomst van de gezondheidszorg tijdens de ICT&health World Conference van 14-16 mei 2024! Claim alvast jouw ticket en dompel je onder in baanbrekende technologieën en innovatieve oplossingen. Ga in gesprek met collega-experts en verken de kracht van wereldwijde samenwerkingen.

Deel dit artikel!

Lees ook
digitale veerkracht kort zorgnieuws
Digitale veerkracht, Kennispartner UMCU, bestuurswisselingen en meer
Duurzaam laryngoscoopblad
UMC Utrecht stapt over op herbruikbare laryngoscoopbladen
eHealth
Digitale receptionist Emma aan het werk gezet
operatierisico
Machine learning voorspelt operatierisico bij PAV
Radiologie
Inzet van AI maakt radioloog niet per se beter
menselijke AI
Bijna 7 miljoen beschikbaar voor mensgerichte AI
AI
Hoe AI urologische problemen bij baby’s voorspelt
acute zorg
Zorgsector pleit in kamerbrief voor betere databeschikbaarheid
Datalek Zuyderland
Datalek bij Zuyderland Medisch Centrum
verpleegkundige
1 op 5 zorgmedewerkers wil zonder ICT werken  
Volg jij ons al?