Het toepassen van e-health zorgt er voor dat huisartsen vaker en beter contact hebben met patiënten, terwijl digitale technologie de zorg ook weer menselijker kan maken en kan leiden tot betere samenwerking in een datagedreven connected healthcaresysteem. Dat zijn enkele conclusies die werden getrokken tijdens de eHealth bijeenkomst ‘Leren van Elkaar’, door de KNMG georganiseerd tijdens de eHealth Week in Amsterdam van 8-10 juni.
De KNMG nam met de bijeenkomst het initiatief om aan het eind van de eHealth Week een aantal relevante noviteiten voor artsen samen te vatten. Er waren een kleine 200 artsen, studenten en paramedici bij de KNMG-bijeenkomst in de Beurs van Berlage te Amsterdam. Het doel van de bijeenkomst was om inzicht te bieden in recente ontwikkelingen op het terrein van e-health en deelnemers te inspireren met een vijftal voorbeelden uit de praktijk. KNMG stelt dat er zeker een vervolg komt.1. Door e-health hebben huisartsen vaker en beter contact met patiënten, stelde huisarts Bart Timmers. Timmers signaleert ook enkele knelpunten, zoals de onmogelijkheid om systemen te koppelen, het beheervraagstuk en het doorbreken van bestaande patronen op de werkvloer.
2. Betere patiëntenvoorlichting in het ziekenhuis als het nieuwe geneesmiddel, stelde Markus Oei, KNO arts in het Flevoziekenhuis en directeur van Inforium (dat onder andere een digitaal patiëntenvoorlichtingssysteem uitgeeft). Oei vindt dat iedereen hier snel mee moet starten, want elektronische communicatie is sneller, veiliger en betrouwbaarder. Ook is patiëntenvoorlichting cruciaal voor therapietrouw.
3. Techniek kan zorg weer menselijk maken, zo schetste Margo van Kemenade van de Vrije in een presentatie over de zorgrobot, die eenzame ouderen daadwerkelijk troost biedt. Deze robot beweegt en neemt eigen beslissingen op basis van voorgeprogrammeerde ALS-DAN regels, zoals de Google-auto.
###allice###
4. Tele-GGZ verhoogt therapietrouw in de GGZ-huisartsenzorg, zo legden Jarno Meijer en Joep Hoevenaars van Therapieland. Dit is een social-media achtige omgeving waarin patiënten via filmpjes uitleg krijgen over hun therapie. Ook worden virtual reality toepassingen ingezet om mensen bijvoorbeeld van pleinvrees af te helpen.
5. Big data is noodzakelijk om de explosieve groei van zorgvragen aan te kunnen, zo merkt Jan Kimpen, kinderarts en Chief Medical Officer bij Philips. Hij bekijkt eHealth vanuit een breed perspectief en schetst de explosieve groei van zorgvragen. eHealth maakt het mogelijk die zorgvragen op grote schaal in kaart te brengen. Vervolgens geven deze ‘big data’ meer inzicht in ziektebeelden en betere mogelijkheden tot behandeling daarvan.
In een wrap-up panel geleid door Leonard Witkamp met Erik Gerritsen en de chronische patiënten Annemieke en Niels stelde Witkamp te verwachten dat als gevolg van e-healthontwikkelingen het ziekenhuis in zijn huidige vorm zijn langste tijd heeft gehad. Routinematige behandelingen en onderzoeken zullen steeds meer buiten het ziekenhuis plaatsvinden.
Zie ook KNMG-dossier e-health