Kwart Nederlanders kiest niet langer voor fysiek consult

do 14 oktober 2021 - 08:00
Beeldbellen-thuis-tablet
Onderzoek
Nieuws

24 procent van de volwassen Nederlanders vindt een face-to-face afspraak niet langer de prettigste manier om met een arts te praten over medisch advies of een behandeling. De oorzaak hiervoor ligt in een groeiend vertrouwen in moderne technologie zoals beeldbellen. Dat stelt Nuance in een onderzoek in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, Spanje, Italië, Zweden, Verenigde Staten, Australië en Mexico.

Voorafgaand aan de Covid-19 pandemie vonden slechts weinig van de Nederlandse respondenten een telefonische afspraak (14%) of een video-afspraak (4%) een goed alternatief voor een fysiek consult. 68 procent had een duidelijke voorkeur voor een fysieke afspraak. Nadat dergelijke afspraken in maart 2020 onmogelijk werden als gevolg van lockdownmaatregelen, werden digitale consulten de norm. Dit heeft volgens Nuance geleid tot een fundamentele verandering in zowel gedrag als opvatting.

Minder Nederlanders willen fysiek consult

Inmiddels zijn de lockdownmaatregelen verregaand versoepeld en fysieke afspraken weer mogelijk. Toch geeft nu slechts 44 procent van de Nederlandse patiënten aan dat ze weer het liefst een fysieke afspraak zouden maken. 37 procent zegt zich prettig voelt bij zorg op afstand, ruim een kwart van deze groep zegt zich zelfs zeer prettig daarbij te voelen.

In totaal geeft 46 procent van de respondenten aan dat zij aan telefonische afspraken, video-afspraken of een mix hiervan met fysieke afspraken (hybride zorg) de voorkeur geven. 47 procent noemt het niet hoeven reizen als belangrijkste, praktische reden. Daarnaast kiest 39 procent vaker voor zorg op afstand om de druk op de zorg te verminderen. 32 procent zegt te hebben gemerkt dat het niet uitmaakt waar of hoe de afspraak plaatsvindt: de zorg blijft hetzelfde.

Meer open voor inzet AI

Nederlanders zijn gedurende de coronapandemie ook meer open gaan staan voor de inzet van modern technologie zoals AI-toepassingen. 59 procent vindt het prima als AI (bijvoorbeeld middels spraakherkenning) wordt ingezet voor het samenstellen van klinische documentatie, in plaats van dat dat gebeurt op basis van de handgeschreven notities van hun arts.

49 procent vindt dit omdat ze denken dat het tijd bespaart en de afspraak korter maakt. 44 procent verwacht dat de arts op deze manier meer aandacht heeft voor de diagnose in plaats van voor het schrijven. 36 procent verwachten ook dat de medische informatie daardoor accurater en gedetailleerder is.

‘Geen weg terug’

“Door deze wereldwijde pandemie moest de zorgsector wel veranderen. Dit onderzoek laat zien dat er geen weg meer terug is”, zegt Frederik Brabant, Chief Medical Information Officer bij Nuance Communications, leverancier van spraakherkenningstechnologie. “Nieuwe manieren om medisch advies te krijgen – zoals via digitale afspraken – zijn de norm geworden. Daardoor zijn ook de verwachtingen van patiënten over de zorgverlening onomkeerbaar veranderd.”

Patiënten zijn niet alleen klaar voor slimmere diensten op basis van technologie, ze willen ook zelf die diensten kunnen kiezen als die de tijd voor een afspraak verkorten of als die ervoor zorgen dat de zorgverlener meer aandacht heeft voor de diagnose en behandeling, verwacht Brabant. “Dit is voor zorgverleners aanleiding om moderne technologieën op basis van AI te omarmen, omdat ze daarmee de ervaringen van zowel patiënt als arts kunnen verbeteren.”

Het online onderzoek werd door OnePoll gedaan tussen 21/04/2021 en 07/05/2021. In totaal werden 10.000 mensen ondervraagd in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, Spanje, Italië, Zweden, Verenigde Staten, Australië en Mexico (de verdeling van de respondenten naar land staat hieronder). 

  • VK: 1.000
  • VS: 1.000
  • Frankrijk: 1.000
  • Duitsland: 1.000
  • Australië: 1.000
  • Spanje: 1.000
  • Italië: 1.000
  • Zweden: 1.000
  • Mexico: 1.000
  • Nederland: 500
  • België: 500

OnePoll is onderzoeks- en marketingresearchbureau gespecialiseerd in online en mobiele peilingen. Het is lid van ESOMAR (European Society for Opinion and Marketing Research) en alle onderzoekers van OnePoll zijn aangesloten bij de MRS (Market Research Society). Dat betekent dat alle onderzoeksprojecten van OnePoll aantoonbaar voldoen aan de MRS-gedragscode. 

Kijk hier voor meer informatie over het onderzoek.