LUMC stelt AR-app beschikbaar voor studenten

3 juli 2019
LUMC-Augmentreality
eHealth
Nieuws

De app AugMedicine: Lung cases werd ontwikkeld de Clinical teaching unit van de interne geneeskunde (LUMC) en het Centre for Innovation van de Universiteit Leiden onder leiding van prof. dr. Marlies Reinders in samenwerking met Arianne Pieterse (interne geneeskunde) en dr. Beerend Hierck (anatomie en embryologie) van het LUMC.

Een groot aantal geneeskundestudenten heeft namelijk nu vaak nog moeite met het stellen van een juiste diagnose. Het beluisteren van longgeluiden op de computer of bij gezonde medestudenten is volgens de ontwikkelaars anders dan wanneer alleen met een stethoscoop wordt gewerkt.

Beter voorbereiden op klinische praktijk

In de applicatie is het mogelijk om de anatomische modellen als hologrammen in de ruimte of op een persoon te projecteren door de Microsoft Hololens. Studenten krijgen op deze manier een duidelijke weergave te zien van de longen. In de Hololens kunnen ze de longen van alle kanten bekijken. Door een virtuele stethoscoop op het hologram te houden, zijn de longgeluiden te horen. Vervolgens kunnen studenten ook zien hoe het bijbehorende ziektebeeld eruit ziet.

Met de applicatie worden toekomstige artsen beter voorbereid op de klinische praktijk. Zo is het in de applicatie ook mogelijk om ziektebeelden toe te voegen aan de geprojecteerde longen. Op deze manier kunnen de studenten ontdekken hoe bepaalde ziektebeelden er precies uitzien en klinken. Dit activerende onderwijs krijgen ze in kleinschalige groepen met of zonder docent. 

https://www.youtube.com/watch?v=uV3uKfge2nw
Bij longproblemen is het belangrijk dat er zo snel mogelijk een juiste diagnose wordt gesteld. In de applicatie is het mogelijk om de anatomische modellen van een werkelijk persoon te projecten door de Microsoft Hololens. Studenten krijgen op deze manier een duidelijke weergave te zien van de longen. In de hololens kunnen ze de longen van alle kanten bekijken, inzoomen en de geluiden relateren aan de 3D-locatie van de afwijkingen.

VR-onderwijs

De afdeling Interne Geneeskunde van het LUMC maakte eind vorig jaar bekend Virtual Reality (VR)-video’s vaker te gaan inzetten bij het geven van onderwijs. Onder leiding van prof. dr. Marlies Reinders en in samenwerking met het Centre for Innovation van de Universiteit Leiden zijn werden voor dit doel nieuwe 360-graden VR-video’s ontwikkeld.

Bij deze VR-video’s wordt een situatie uit de praktijk nagebootst met behulp van een speciale bril of op een computer, aldus het LUMC. De gebruiker kan dan in alle richtingen om zich heen kijken en de gefilmde ruimte onderzoeken.