Maarsingh & van Steijn wint met Stressjam Digital Innovation of the Year Award

vr 3 november 2017 - 10:01
zet_je_stress_aan_edited
Innovatie
Nieuws

Het VR-spel Stressjam heeft de titel tot Digital Innovation of the Year gekregen tijdens de uitreiking van de Computable Awards. Het Leeuwarder bedrijf Maarsingh & van Steijn is ontwikkelaar van het spel. De winnaars werden bepaald door een onafhankelijke jury. De prijzen werden 31 oktober uitgereikt in het Beatrix Theater in Utrecht waar op 26 januari 2018 ook de ICT&health Conferentie plaatsvindt

Computable had 10 digitale transformaties en 10 digitale innovaties genomineerd voor de Awards 2017. Daaronder ook een reeks projecten uit de gezondheidszorg. Bij de digitale transformaties betrof het onder meer projecten van Bluebee en IBM en van Zorginstituut Nederland. Bij de innovaties trajecten zoals bij of van het Flevoziekenhuis, Jeugd GGZ, Maarsingh & van Steijn en de Sint Maartenskliniek.

De categorie Digital Innovation van het Jaar was dit jaar goed voor 79 aanmeldingen. Doordat er in de opdrachten een duidelijke knip was te maken tussen innovaties (digitale ondersteuning van klanten) en transformaties (digitale ondersteuning van processen), zijn er dit jaar twee prijzen uitgereikt. Beide categorieën zijn volledig door de algemene jury bepaald. Mobiel Effectiever Op Straat van de Nationale Politie kreeg de Digital Transformation prijs van het Jaar.

Waarom Stressjam? Psycholoog Bernard Maarsingh, de bedenker van Stressjam over het ontstaan van de game: “Al jarenlang gaan wij ervan uit dat stress ons ziek maakt en het risico op ziektes verhoogt, maar uit onderzoek door onder andere de universiteiten Stanford en Harvard blijkt dat stress juist positieve effecten kan hebben. Mensen die veel stress ondervinden én deze stress niet als gevaarlijk beschouwen, maar er juist handig mee zijn, horen bij de gezondste groep mensen. Je kunt gek genoeg goed worden in stress en er beter door gaan presteren, je hebt meer focus en energie, een betere band met je omgeving en je probleemoplossend vermogen neemt toe.”
 

Over Stressjam

Stressjam is een van de eerste producten van het door Maarsingh & van Steijn opgerichte Innovatielab Jamzone. Stressjam is een technologische innovatie in de vorm van een Virtual Reality Serious Game die werkt met realtime biofeedback. Stressjam leert de speler een nieuwe mindset te ontwikkelen waarin stress ook gezond kan zijn.

De gebruiker ondergaat een levensechte, interactieve ervaring. In Stressjam speel je met je eigen stresssysteem door middel van sensoren op je lichaam. Tijdens het spelen met Stressjam past de game zich steeds realtime aan de deelnemer aan. De deelnemer oefent met zijn eigen stresssysteem en leert er handig gebruik van te maken om zo een positieve mindset ten opzichte van stress te ontwikkelen.

De game is geschikt voor diverse doelgroepen en situaties. Uit onderzoek blijkt volgens de ontwikkelaar dat maar 12 procent van de mensen de voordelen van stress goed weet te gebruiken. In werksituaties kan Stressjam veel ellende voorkomen, vooral in situaties waarin stress aan de orde van de dag is. Een andere doelgroep die veel te maken heeft met stress, is die van topsporters. Daarom zet onder meer topschaatscoach Jillert Anema sinds dit jaar Stressjam in als trainingstool voor zijn olympische schaatsploeg.

Samenwerking met onderwijs, ziekenhuizen

Studenten van het Friesland College, NHL Stenden en de Hanzehogeschool waren betrokken bij onder andere de techniek en het design. De studenten van de post-master beroepsopleiding PPO (Postmaster Psychologie Opleidingen) dachten mee met het vertalen van psychologische principes naar digitale toepassingen. Ziekenhuis Nij Smellinghe in Drachten gaf tijdens de ontwikkelfase feedback op onder andere sensortechnologie, gebruiksvriendelijkheid en toepasbaarheid.