Online betalen met iDEAL is normaal geworden. Via MijnPensioenoverzicht kun je je pensioengegevens bekijken. Dan verwacht je anno 2025 toch ook dat je op één plek inzicht hebt in alle gegevens over je gezondheid? Marc van Dijk, directeur-bestuurder bij Stichting MedMij, en zijn collega’s werken hier in ieder geval hard aan: online veilige en betrouwbare databeschikbaarheid via het MedMij Afsprakenstelsel, zo vertelt Van Dijk in ICT&health 2.
“Inzage in gezondheidsgegevens in één levensloopdossier leidt tot goed geïnformeerde patiënten, tot actief aan de slag gaan met je gezondheid en op den duur ook tot betere verslaglegging vanuit de zorgaanbieder. We willen allemaal toewerken naar meer efficiëntie en het verlagen van administratieve lasten voor zorgverleners. Als we dat voor elkaar krijgen, levert dit iedereen veel tijd op en gaat de aandacht uit naar daar waar het echt om gaat. Namelijk: goede zorg."
Drie rollen
MedMij is de Nederlandse standaard voor het veilig en betrouwbaar ontsluiten van gezondheidsgegevens naar de burger. De stichting heeft drie rollen: die van ontwikkelaar, kwalificerende partij en aanjager. MedMij ontwikkelt gegevensdiensten en functionaliteiten om de persoonlijke gezondheidsomgevingen goed gevuld te krijgen en stimuleert PGO-gebruik.
Die drie rollen kunnen goed naast elkaar bestaan volgens Van Dijk, maar met enige nuance: “Die kwalificerende ontwikkelaarsrol is een heel logische voor MedMij maar is een totaal andere dan de aanjager die op de sinaasappelkist staat om te vertellen dat we allemaal een PGO moeten gaan gebruiken. De aanjagersrol pakken we al jaren op met onder andere Patiëntenfederatie Nederland, het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), het zorgveld, zorgkoepels, patiëntenorganisaties en andere stakeholders. We werken met zijn allen hard aan databeschikbaarheid voor de burger.”
Nog veel werk
Van Dijk is genuanceerd over wat MedMij gerealiseerd heeft. “Huisartsen en ziekenhuizen zijn bijna allemaal aangesloten. Je kunt daar al veel soorten gegevens ophalen. Zij vormen de basis: je wilt die eerstelijnszorg natuurlijk ook echt beschikbaar en bereikbaar hebben. Maar we hebben nog veel werk te verrichten.”
MedMij is nu fors aan het inzetten op publieke gezondheid, zoals gegevens uit het Rijksvaccinatieprogramma en bevolkingsonderzoeken via MedMij voor de burger beschikbaar te maken. “Maar denk ook aan de apotheken voor informatie over je medicatie en de gegevens bij je tandarts. Er ligt nog zoveel open waar we mee aan de slag willen, kunnen en moeten.”
Langer dan gehoopt
Het eerlijke verhaal is volgens Van Dijk dat het veel langer duurt dan initieel gehoopt en beloofd. De complexiteit van de hoeveelheid bronnen en de hoeveelheid data is een belangrijke reden hiervoor. Hoe kun je uitwisselen als systemen onderling niet met elkaar kunnen communiceren? Hoe kun je gemakkelijk gegevens ophalen als zorgaanbieders nog niet op de Zorgaanbiederslijst staan of met een andere naam vermeld staan? Hoe kun je gebruiksvriendelijk inloggen als gezondheidsapps geen gebruik mogen maken van BSN? “Allemaal punten waar we tot op de dag van vandaag tegenaan lopen.”
Lees het hele interview met Marc van Dijk in ICT&health 2, die halverwege april verschijnt.